Jessica Roos Rahmquist

View Original

Skriver AI bättre texter än en copy? Än en skribent? Än mig?

Jag ska vara brutalt ärlig och säga att de senaste månaderna har jag känt mig brädad. Det är faktiskt ingen skön känsla. Du vet säkert hur det känns. Och det handlar om en yngre förmåga. Och hens namn är *trumvirvel*: AI. 🤖

Det finns helt klart mycket att tänka på. Men så här:

Jag och flera branschkollegor med mig ser en tydlig förändring sedan ett antal månader tillbaka. Nämligen den att företag(are) i allt större utsträckning väljer att be om AI om texter till sina hemsidor, nyhetsbrev, inlägg på sociala medier och – hör och häpna – till sina DM:s. Nice. Eller?

Missförstå mig inte. Jag är en stor vän av utveckling och jag använder mig av ChatGPT så gott som dagligen i mitt arbete. Men, för det finns ett men, jag låter inte ChatGPT skriva mina texter. Där går gränsen.

Same, same but different

Det finns en stor, för att inte säga enorm, skillnad mellan AI-generade texter och texter skrivna av en människa. Tänk copy. Skribent. En sådan som jag.  

Jag har förlorat kunder till förmån för AI. Och det är helt okej. Eller, nej. Inte helt. Men så här: jag förstår att företag(are) lockas. AI är snabb – mycket snabbare än jag. AI är tillgängligt 24/7. Det är inte jag. Jag har ett liv. Och – kanske den mest avgörande faktorn – AI är billigt. Kostar bara några minuter av din tid.

Men –  billiga lösningar är sällan vägen att gå. Eller hur?

Vad AI inte kan göra – som jag kan

Om vi fortsätter med ChatGPT som exempel så är hen/den/det imponerande på många sätt. Det tycker jag också. Hen/den/det kan producera långa texter på nolltid, har koll på  grammatik och kan anpassa tonen hyfsat efter dina önskemål. Beroende på hur bra du är på att skriva grymma prompts.

Men … vad hen/den/det inte kan göra är att förstå dig och ditt varumärke. Och det är sant. Om du inte visste det redan kan jag avslöja att AI saknar förmåga att:

Förstå din målgrupp

Det kan bara en människa göra. AI arbetar med generaliseringar och algoritmer. Men att förstå nyanserna i vad din målgrupp verkligen behöver, känner och vill – nej. Det krävs helt enkelt en människa för det.

Fånga känslan
En bra text handlar inte bara om orden på papperet (eller skärmen). Den handlar om mycket mer än så, om känslan mellan raderna till exempel. AI kan – med den äran – imitera mänskligt språk, men den känslomässiga kopplingen finns inte. AI gillar yta. Det krävs helt enkelt en människa för att fånga känslan. Också.

Skräddarsy
När jag skriver för mina kunder lägger jag tid – mycket tid – på att förstå deras business, visioner, röst och tonalitet. Så klart. Det är mitt jobb. Och det här är AI faktiskt helt värdelös på. För att skapa texter som är du krävs en människa. Igen.

Varje ord väljer jag med omsorg

När jag skriver texter, oavsett om det är för din hemsida, ditt nyhetsbrev ett inlägg, en annonstext eller något helt annat är varenda litet ord valt med omsorg. Jag lovar. Jag tänker på tonen, rytmen, målgruppen, rösten och känslan. Jag tänker när jag skriver, när jag duschar, lagar mat, springer en mil på asfalt, stickar bebiskläder etcetera. Hela tiden tänker jag på din text. Så att den ska bli du.

En text från mig är inte bara innehåll – den är en spegling av dig och ditt varumärke. Mina texter förmedlar ditt budskap på ett sätt som får läsaren att känna sig sedd, förstådd och inspirerad att agera och arbeta tillsammans med just dig.

Och det är det här företag riskerar att missa när de väljer en AI-generead text istället för en text skriven av en människa. Det gör mig både beklämd och ledsen.

 AI är som en automatisk svarare: funktionell, men saknar den värme och kreativitet som bygger relationer och skapar förtroende. Hen/den/det saknar det du behöver helt enkelt.

AI + mänsklig copy = en vinnande kombo

Som jag nämnde tidigare är jag en vän av AI. Jag ser inte AI som en fiende. Men som en konkurrent. Och som ett verktyg – inte som en erättare.

Samtidigt är jag brädad. Nyligen av en kund som anser sig ha upptäckt ”storheten” med AI. Vad hen inte inser är att väldigt många ser att texterna är författade av AI, att hen tappar (stort) i förtroende och att hens hemsida också löper stor risk att rankas lägre på Google. Så himla onödigt.

AI är ingen quick fix – snarare ett komplement

Vill du ha en text som är okej, nöj dig med AI. Vill du ha en text som är WOW – och ännu lite till, anlita en copy. Fortsätt att använda AI, absolut och definitivt. Men använd inte AI som en superbillig quick fix utan som ett komplement. Som en idéspruta. Använd AI för att effektivisera men låt för Guds skull en mänsklig hand fixa pricket över i:et.

  

Du vill ha texter strösslade med omsorg

Eller hur? Texter som sticker ut, engagerar och ger dig förtroende. Ja men, då behöver du en människa. Så kan vi väl sammanfatta det hela. Och vet du, jag hjälper dig. Vi ses, pratar, bollar, resonerar, hittar din tonalitet och din röst, sätter målen för din text etcetera etcetara. Allt det AI inte gör. Så att du med dina texter attraherar fler och säljer mer. Punkt på den.  

Dina texter = ditt varumärke

Om det är viktigt för dig att dina texter snackar ditt varumärke så är du mer än välkommen att höra av dig. Vi pratar hemsida, landningssida, inlägg på sociala medier och så vidare.

Och är du nyfiken på vad kan göra för dig så kika här.

 

Veckans poddavsnitt

I veckans poddavsnitt, avsnitt 68, pratar jag om sociala medier vs nyhetsbrev. Och var du ska lägga ditt krut. En teaser: du behöver inte välja. Du hittar avsnitt 68 av min podd Skriv dig till framgång här.

Varma hej ♡

Jessica