Jessica Roos Rahmquist

View Original

Bygg relation & få lojala kunder med smart e-postmarknadsföring – aka nyhetsbrev

E-postmarknadsföring – som nyhetsbrev faktiskt är– är en av de mest kraftfulla strategierna för att bygga och stärka lojala kundrelationer. Och nyhetsbrev är verkligen något jag vurmar alldeles extra för. Det vet du som hängt med mig ett tag.

Men hur gör du egentligen för att dina nyhetsbrev ska skapa engagemang och förtroende? Och i slutändan också öka ditt sälj.

Varför är e-postmarknadsföring så effektiv?

Sociala medier är härliga, snabba och engagerande. Inte minst visuellt. Men – och det här är ett stort men – du vinner inte matchen mot algoritmerna.

När som helst och hur som helst (känns det som) får de för sig att bråka rejält och du kan aldrig veta vem du når, om du når och när du når.

Nyhetsbrev däremot, det är som en direkt access till just din målgrupp. Förutsatt att du byggt din e-postlista med din målgrupp.

I dina nyhetsbrev äger du kommunikationen och du vet att det du har att säga faktiskt landar i inkorgen hos den du vill. När du vill.

Och det finns statistik som visar att kunder som prenumererar på nyhetsbrev ofta är mer lojala och engagerade. De är med andra ord ofta köpbenägna. För att de ”känner dig”, litar på dig och vet att du ger värde i allt du gör.

Förutsatt att du genom dina värdeskapande och bjussiga mejl har byggt den relationen. Och det är just värdet du ger som gör att du säljer. Så snåla aldrig med din kunskap.

5 tips på hur du faktiskt lyckas med dina nyhetsbrev

1. Vad vill du uppnå?

Det första steget för att lyckas med dina nyhetsbrev är att tydligt definiera syftet med dina utskick. Vad vill du att dina mottagare ska känna, tänka och göra efter att de läst dina mejl?

Tydliga mål kan till exempel vara:

  • Bygga förtroende
    Visa din expertis och skapa en relation.

  • Engagera:
    Inspirera och uppmuntra till dialog.

  • Konvertera:
    Ta dina läsare i handen oh leda dem till köp av dina produkter eller tjänster.

Genom att ha ett tydligt syfte med varje nyhetsbrev du skickar gör du det enklare för dig att skapa relevant innehåll.För att känna dig trygg i ditt skrivande behöver du veta vem du skriver till. Alltså vem som är din läsare – aka målgrupp. Det räcker inte att hoppas att din text når “någon”.

När du vet vem du skriver till blir ”allt” så mycket enklare, jag lovar.

 

2. Skapa värdefullt innehåll

Ingen gillar att bli spammad med säljande budskap. Inte jag och säkert inte du. Men du behöver inte spamma, även om du skickar ofta. Hemligheten till lojala kundrelationer skulle jag säga är att leverera innehåll som är värdefullt och relevant. Alltid. Så här:

  • Tips och råd
    Dela med dig av konkreta tips som löser dina läsares problem.

  • Berättelser
    Använd storytelling för att skapa en känslomässig koppling.

  • Bakom kulisserna
    Visa vad som händer bakom kulisserna i ditt företag.

  • Erbjudanden
    Presentera erbjudanden som känns exklusiva för dina prenumeranter. Tänk VIP.

Du behöver komma ihåg att vara bjussig. Och fortsätta vara bjussig även om dina mottagare inte investerar hos dig på studs. En dag gör de det.

 

3. Lägg kärlek på din ämnesrad

Den behöver väcka något hos din mottagare. Din ämnesrad är det första mottagaren ser, och den är, skulle jag säga, avgöra om mejlet öppnas eller inte.

Men hur? Jag tänker så här:

  • Håll den kort och koncis.

  • Väck nyfikenhet utan att vara vilseledande.

  • Använd frågor eller siffror (Tänk "3 steg till bättre copywriting" etc.).

  • Undvik ord som "gratis" eller "erbjudande" då många bär på en känsla av att ha blivit lurade när de tidigare nappat på ”gratis” och ”erbjudande”.

Kom ihåg att mäta och följa upp för se vad som fungerar bäst för din målgrupp.

 

4. Segmentera din lista

Alla dina prenumeranter är inte intresserade av samma sak – även om det hade varit praktiskt. Genom att segmentera din lista kan du skicka mer riktade och relevanta mejl.

Att segmentera handlar helt enkelt om att dela upp din lista genom att ge varje unik prenumerant en tagg. Det finns funktioner i din plattform så du behöver inte få hicka nu.

Exempel på segmentering kan vara:

  • Nya prenumeranter vs lojala kunder.

  • Intresseområden eller tidigare köp.

  • Ålder eller geografisk plats (om relevant).

Ju mer specifikt du kan anpassa dina utskick, desto större är chansen att din mottagare känner att du skriver direkt till henne eller honom.

 

5. Berätta vad du vill

Ett smart nyhetsbrev har alltid en tydlig call to action (CTA). Och jag vet att många är obekväma med just CTA:s. Men var inte det. Se det som att du tar din läsare i handen och promenerar mot ett mål. Se det som att du hjälper dem.

En CTA kan till exempel vara att be din läsare att:

  • klicka på en länk för att läsa mer

  • anmäla sig till ett webbinar

  • boka ett samtal

  • köpa en produkt eller tjänst.

Du kan absolut ha mer än en CTA i ditt nyhetsbrev, men inte för många. Sprid ut två eller kanske tre beroende på mejlets längd.

Att omvandla text till sälj

Det behöver du så klart göra i ditt nyhetsbrev för att de ska konvertera. I poddavsnitt 73 pratar jag om just det. Podden Skriv dig till framgång hittar du här.

Se till att lyckas med dina nyhetsbrev

Nyhetsbrev är en himla bra grej som du inte har råd att vara utan. Och om du också vill jobba smart med dina nyhetsbrev, om du vill bygga din e-postlista med rätt personer, skapa relation med dina prenumeranter – som är din målgrupp – och också sälja genom dina nyhetsbrev är min kurs Lyckas med nyhetsbrev definitivt för dig. Jag lovar.

Kursen är digital, består av sju avsnitt och du får tillgång till ett nytt avsnitt varje vecka. Du får också tillgång till en privat Facebook-grupp där du har möjlighet att ställa alla frågor du vill om nyhetsbrev.  I gruppen kan du bolla idéer och ställa frågor med mig och övriga kursdeltagare. Läs mer om kursen här.

Och du, om du känner att du behöver stöd i att löpande skriva bättre copy vill jag skvallra om att Lyckas med nyhetsbrev (värde 8 995:-) ingår för dig som blir årsmedlem i Skriv dig till framgång. Ett community för soloprenörer som vill skriva copy som attraherar fler och säljer mer. Helt enkelt. Du kan läsa mer om Skriv dig till framgång här.

Vill du hellre ta det piano?

Och börja lite försiktigt? Utforska om nyhetsbrev ens är för dig? Jag fattar. Som av en händelse har jag något till dig också. 🙃 Kursen Kom igång med nyhetsbrev – på tre dagar är en enkel och grundläggande mejlkurs där du går igenom:


• Varför nyhetsbrev är en game-changer för ditt företag.

• Din första nyhetsbrevsstrategi, steg-för-steg.

• Verktyg och tips för att skapa och skicka ditt första grymma nyhetsbrev.


Du vet, så att du slutar tänka och börjar göra. Allt för 199 kronor. Nyfiken? Kika här.

Har du frågor om kurser eller medlemskap så skicka mig ett mejl på hej@jessicaroosrahmquist.se

Varma hej ♡

Jessica