Jessica Roos Rahmquist

View Original

Skriv och attrahera din målgrupp

Som soloföretagare behöver du skriva. Det är ett faktum. Du behöver ha texter på din hemsida, du behöver marknadsföra dig på sociala medier, skicka nyhetsbrev, offerter (som inte alls behöver innehålla stel och tråkig text) och så vidare. Se då till att du faktiskt når och attraherar din målgrupp.

Du behöver attrahera din målgrupp för att bygga relation. Relation är A & O när du vill sälja med text. Och din målgrupp är en skattkista. Din skattkista. Det är din målgrupp och ingen annan du ska lägga dig vinn om att skapa relation med. Du vill att din målgrupp ska tänka på dig, tänka ditt namn när de behöver just den tjänst eller produkt du erbjuder.

Du är inte ensam om ditt erbjudande hur gärna du än vill, men du är ensam om din paketering, din lösning. Och det behöver du få din målgrupp både att förstå och känna ett behov av. Genom att attrahera.

Tips för hur du kan attrahera din målgrupp

Det finns så klart många olika sätt att attrahera din målgrupp, och jag ska ge dig sex tips – helt utan inbördes ordning. Spara tipsen och ha dem i bakhuvudet när du skriver. Det blir enklare ju mer du aktivt tränar, det lovar jag.

Var självsäker

Det första tipset jag vill ge dig är att vara självsäker när du skriver. Plättlätt eller svårt? Det beror på hur du är som person, men oavsett du är en person som är självsäker i allt du gör eller inte alls behöver du visa självförtroende i din text. Var tydlig helt enkelt. Och skippa förminskande småord (lite, eventuellt, kanske, etc.) och vaga och generella uttalanden.

Genom att visa självförtroende och vara tydlig– vilket inte är detsamma som att peka med hela handen – sänder du ut signaler som talar om att du är en person som vet vad du vill och vad du kan. Att du har kontroll över ämnet och är säker på dina kunskaper.

Om du uppfattas som trygg och kompetent är det mer troligt att din målgrupp kommer att vara benägna att lyssna och också engagera sig i det du har att säga. Och investera i ditt erbjudande.

Var positiv

Det andra tipset jag vill ge dig är att vara positiv. Det är inte så svårt. Väl? Nja … att vara positiv är inte så svårt men att låta positiv i text är klurigare än du tror. Välj därför att fokusera på allt som är bra i det skriver om. Lyft det och skippa negationer.

Positivitet – utan att vara klämkäck – är attraherande. Vi människor dras naturligt till positiva och inspirerande budskap. Med andra ord ökar du sannolikheten för att ditt innehåll lockar och du behåller läsare.

Var intressant

Don´t be boring, be original är ett uttryck jag hörde för många år sedan och fastnade för. Att skriva så att du och din text blir intressant för din läsare är ett toppentips. Och är din text intressant blir den per automatik engagerande. Och då säljande.

Prova att använda ett kreativt språk med härliga uttryck, berätta berättelser, variera din ton och stil, sätt en hook redan i rubriken, använd retoriska frågor och så vidare. Det finns så många sätt att göra din text intressant.

Var empatisk

Med det menar jag att du genom din text behöver visa att du både förstår och bryr dig om din målgrupps perspektiv och behov. Genom att lyssna och också svara skapar du en känsla av närvaro och förståelse. Något som absolut inte ska underskattas.

För att kunna skriva på ett sätt där du visar empati behöver du  – håll i hatten – förstå din målgrupp, deras behov och utmaningar (vet att jag tjatar om att förstå din målgrupp). För att kunna göra det behöver du lyssna på din målgrupp. Använd gärna empatiska fraser som ”Jag förstår hur du känner …” och ”Jag vet att det kan vara utmanande när …” och så vidare.

Var autentisk

Ett uttjatat ord, jag vet. Men ändå. Det är ett bra ord. Du behöver vara du när du skriver. Försök inte kopiera någon annans briljanta text eller sätt att skriva. Inspireras, absolut, men gör alltid om din text till dina ord. Så att det känns som du.

Nu ska du inte skriva autentiskt för din egen skull först och främst, utan vara autentisk för läsaren. Att vara dig själv är nyckeln till att vinna förtroende hos din målgrupp. När din läsare känner att du är ärlig och autentisk blir de mer benägna att lita på dig. Att du är du gör dig relaterbar. Det skapar helt enkelt en personlig koppling till dig och din läsare. Det skapar relation.

Var respektfull

Alltid och oavsett vad du skriver om och till vem. Att visa respekt är att bygga förtroende.  Att visa respekt förhindrar också missförstånd och stärker din profession.

Att skriva respektfullt handlar om att välja dina ord med omsorg, undvika ett nedvärderande språk, förolämpningar eller generaliseringar. Du behöver också vara medveten om kulturella skillnader. Du kan inte alltid känna till vilka kulturella som finns, så klart, men du kan alltid välja dina ord.

Att vara öppen för andras åsikter är också ett sätt att visa respekt. Du kan visa förståelse även om du inte håller med. Får du kritik så svara konstruktivt och professionellt. Det är inte svårare än så.

6 tips (i kort version) för dig som vill attrahera med text

 

1.     Var självsäker

2.     Var positiv

3.     Var intressant

4.     Var empatisk

5.     Var autentisk

6.     Var respektfull

Svårt att attrahera med text?

Jag förstår att det kan kännas så. Verkligen. Men det är inte svårt. Du behöver knäcka koden, du behöver planera och strukturera ditt skrivande och du behöver öva på att skriva så att du attraherar och lockar med dina texter.

För att hjälpa dig att planera och strukturera ditt skrivande har jag skapat en workbook till dig. Planera ditt skrivår. Den kräver sitt arbete men jag lovar att varenda investerad minut är värd jobbet.

Din workbook är kostnadsfri och du hämtar den här. När du hämtat din workbook plocka med dig papper och penna (om du som jag gillar det analoga – annars datorn), avsätt tid och sätt igång. Låt året 2024 vara året då du skriver dig till framgång.

Skriv dig till framgång är också namnet på min medlemstjänst för soloföretagare som vill skriva texter som säljer. Den 25 januari öppnar jag för nya medlemmar och det ser jag fram emot. Är Skriv dig till framgång för dig så skriv upp dig på väntelistan så att du inte missar när det händer.

 

Varma hej,

Jessica