Jessica Roos Rahmquist

View Original

Underrubriker (aka mellanrubriker) – skriv starka sådana

I mitt förra blogginlägg pratade jag om rubriker. Om hur viktigt det är att du skriver rubriker som fångar uppmärksamhet. Från rubriker hoppar vi till underrubriker som många kallar dem. Jag säger mellanrubriker. Eller mellisar (journalisten i mig som talar). De är också viktiga.

Varför är mellanrubriker viktiga?

För att de, liksom huvudrubriken:

– skvallrar om vad som komma skall

– håller dina läsare engagerade och nyfikna
(De funkar som små krokar som griper tag i läsaren och håller dem fast till nästa stycke, och nästa, och nästa.?

– hjälper till att skapa en god struktur i texten och funkar som en röd tråd om du låter dem bygga på varandra i innehåll och budskap. Bra inte minst för dem som skummar igenom texten för att se om den ens är intressant.

– OCH de gör din text mer läsvänlig. Och det är fint. Sträva alltid efter att ge din läsare en motståndslös läsning. Alltid.

Vad är en bra och effektiv mellanrubrik då?

Så här:

1.   Klar och tydlig
En bra mellanrubrik är lätt att förstå och ger en tydlig indikation på vad som kommer härnäst. Den ska inte lämna läsaren undrande över vad avsnittet handlar om.

2.   Relevant och specifik
Mellanrubriken ska vara direkt relevant för innehållet i det följande avsnittet och tydligt skvallra om vad som kommer att berättas.

3.   Intresseväckande
Gör dina mellanrubriker så engagerande som möjligt. Det gör du på samma sätt som med rubriker. Det vill säga med kraftfulla ord och fraser som väcker nyfikenhet och lockar läsaren att fortsätta läsa.

4.   Korta och koncisa
Håll dina mellanrubriker korta och rakt på sak. En bra tumregel är att de ska vara högst en mening långa.

Hur skriver du bra mellanrubriker?

Jag tänker så här:

1.   Börja med din huvudidé
Innan du skriver dina underrubriker, se till att ha en klar bild av vad varje avsnitt i din text handlar om. Vad är huvudpoängen? Vad vill du att läsaren ska ta med sig?

2.   Använd nyckelord
Inkludera viktiga nyckelord i dina mellanrubriker. Både för att förbättra SEO och hjälpa läsare att snabbt förstå vad avsnittet handlar om.

3.   Var konsekvent
Använd samma stil, röst och tonalitet genom alla dina mellanrubriker för att skapa den där motståndslösa läsupplevelsen för din läsare som jag nämnde ovan.

4.   Prova olika varianter
Precis som med huvudrubriker är det en bra idé att skriva flera olika varianter av dina mellanrubriker för att sedan välja den som känns mest effektiv (bäst).

5.   Bjud din läsare på en resa
Tänk att dina mellanrubriker ska guida läsaren genom din text. Du behöver därför se till att dina mellanrubriker flödar logiskt och bygger på varandra för att skapa en sammanhängande berättelse.

Så. Nu har du förhoppningsvis koll på mellanrubriker. På varför de är viktiga, på hur en bra mellanrubrik är och hur du skriver dem. Det här kan du applicera redan på din nästa text. Direkt.

7 principer som hjälper dig att skriva säljande text

Det är vad jag bjuder på i veckans poddavsnitt. Och övertygande säljtexter behöver du som soloprenör skriva. Alltid. Vare sig det handlar om inlägg på sociala medier, hemsida, säljsida eller nyhetsbrev. Lyssnar gör du här. Podden Skriv dig till framgång hittar du här.

Nyhetsbrev förresten …

…skriver du dem ”bara för att” eller för att verkligen nå och lära känna din målgrupp? För att vinna förtroende och i slutändan sälja direkt till din målgrupp via dina nyhetsbrev?

Den 15 augusti släpper jag kursen ”Lyckas med nyhetsbrev” där du lär dig steg för steg hur du gör för att faktiskt sälja med dina nyhetsbrev. En kurs för dig som ännu inte kommit igång, och för dig som redan är igång men inte får snurr på ”det”.

Redan nu kan du skriva upp dig på väntelistan. Och/eller gå med i min pop-up-grupp på Facebook där jag 12-15 augusti sänder live och delar med mig av mina bästa tips på hur du kan skriva nyhetsbrev som säljer.

För dig som skriver upp dig på väntelistan eller blir en pop-uppare väntar en present i form av en halva-priset-rabatt-kod om du investerar i dina nyhetsbrev under lanseringsdagarna.

Du hittar väntelistan här och pop-up-gruppen här. Inte mycket att vänta på, visst?

Varma hej ♡

Jessica