Jessica Roos Rahmquist

View Original

Du vet vad du gör – men kan du skriva det?

Du vet att du har en enorm kunskap inom ditt område. Men så är det svårt att få ner det i text. Vet du, du är inte ensam. Och kan du inte författa din expertis så kommer andra inte att förstå och inte heller ta del av allt du har att erbjuda. Att kunna kommunicera sin expertis på ett sätt som engagerar och attraherar är inte helt enkelt. Men du kan lära dig.

Varför är det ens viktigt att kommunicera din expertis?

För att det spelar ingen roll hur kompetent du är om ingen förstår det. Din expertis blir värdefull först när du kan förvandla den till ord som väcker intresse och skapar förtroende. Det är då det händer.

Det är inte svårare än att du tänker dig scenariot att du är grym på det du gör, men din kommunikation är platt och tråkig – hur ska någon då förstå hur bra du faktiskt är? Att det är hos dig de behöver investera. Din expertis handlar inte bara om vad du kan, utan också om hur du formulerar det.

Vanliga misstag när experter kommunicerar

Och jo, du är expert inom ditt område. Det är så din målgrupp ser dig. Som expert. Så låt oss kalla både dig och mig experter.

Se till att du inte snubblar på att:

  • använda tekniska och/eller branschspecifika termer som din målgrupp inte förstår

  • vara formella och/eller neutral – det blir lätt opersonligt

  • skriva för långt och krångligt utan en tydlig röd tråd

  • fokusera på vad du vill berätta istället för vad din målgrupp behöver höra.

Skriv så att du attraherar & säljer

Här skulle jag nästan vilja skriva ”punkt”. Skriv så att du attraherar och säljer. Punkt. Men jag vet att det inte är så enkelt.

Knep du kan ta till för att i den mån det går säkerställa att dina attraherar och säljer är saker som:

  1. Utgå från din målgrupp
    Fundera på vem din målgrupp är och vad de behöver veta. Vilka problem har de? Hur kan du med din expertis hjälpa dem? Anpassa språket så att det är lätt att förstå och ta till sig.

  2. Var personlig och tydlig
    Människor köper av människor. Och med känslor. De köper inte av företag eller anonyma experter. Våga därför vara personlig i dina texter, skriv som du pratar och sluta göm dig bakom ett stela tomma ord. Du kan bättre.

  3. Säg det med en story
    Storytelling är ett ”svinbra” verktyg för din kommunikation. Strunta i att rabbla fakta – väv in exempel, kundberättelser och egna erfarenheter istället. Det blir så mycket härligare läsning.

  4. Gör det enkelt att förstå
    Korta meningar, tydliga rubriker och ett språk som känns enkelt och naturligt gör det lättare för din målgrupp att förstå vad du gör och vad du kan hjälpa till med.

  5. Ha en tydlig call to action
    Alltid. Vad vill du att läsaren ska göra efter att ha läst ditt inlägg? Boka en tid? Prenumerera på ditt nyhetsbrev? Följa dig på sociala medier? Hugga en plats på ditt webinar? Något? Du bestämmer ju så gör det enkelt för din läsare att ta nästa steg.

Vill du bli bäst på att skriva copy som säljer?

Kul. Det vill över hundra andra härliga människor också. Boka en plats på mitt webinar Skriv nyhetsbrev som säljer den 27 februari mellan klockan 10-11.

Jag lovar att det blir en både rolig och lärorik timme där jag skvallrar om hemlisar som får dina nyhetsbrev att konvertera.  Det är som sagt över hundra anmälda men lugn, det finns plats för några hundra till.

Webinaret är kostnadsfritt och du bokar din plats här.

Kan du inte vara med live så anmäl dig ändå, du får en inspelning efteråt. Men också en extra bonus om du är med live hela timmen. Japp, det var en teaser. Jag vet. 😂

Varma hej ♡

Jessica