Jessica Roos Rahmquist

View Original

Konsten att skriva texter som säljer

Är du företagare behöver du skriva. Så är det bara. Du behöver texter till din hemsida, till din profilsida på LinkedIn, till dina nyhetsbrev och till värdefullt innehåll på de sociala medier där du hänger. Och de här texterna behöver sälja. Säljer du inte har du inget företag, då har du en hobby. Jag vet inte hur du har det men jag behöver ingen ny hobby för tillfället. Jag behöver texter som säljer mitt erbjudande.

Dina texter kan vara ditt mest kraftfulla verktyg för att attrahera din målgrupp så att du säljer mer av det du hjälper till med. Jag förringar inte andra aspekter i ditt personliga varumärke, men texten kan verkligen vara avgörande för om din målgrupp köper av dig eller någon annan.

Varför är säljande texter viktigt?

Eller, viktigt och viktigt. Frågar du mig är säljande texter avgörande. Genom dina texter skapar du relation och också en känslomässig koppling till din målgrupp. Sällan köper vi människor enbart en produkt eller en tjänst utan att känslorna är med och tycker till. Tänk magkänsla och så vidare. Du känner säkert igen dig. Att framkalla känslor hos din målgrupp är därför eftersträvansvärt. Det kan du bland annat göra genom att skriva på ett som gör att din målgrupp blir engagerade i din text och ditt erbjudande.

Förmedla värde

I alla texter du skriver i ditt företag är det otroligt viktigt att du ger värde till din läsare – som ju är din målgrupp. Dina potentiella kunder. Försök fokusera på vad din produkt eller tjänst skapar för förändring för din målgrupp, istället för att tala om hur bra ditt erbjudande faktiskt är.

  • Varför är det bra?

  • Vad ger det din målgrupp?

  • Vilken transformation får din målgrupp när de investerar i ditt erbjudande?

Skriv med din röst

Din röst är unik, det är värt att påminna dig om. Det spelar ingen roll hur härliga texter någon annan skriver. Du behöver skriva som du. Se din röst som din tillgång. Andra kan erbjuda liknande produkter eller tjänster som du, men bara du kan göra det som du. Nyttja den chansen. För det är vad det är – en chans. Genom din röst har du möjlighet att differentiera dig och sticka ut. Du kan läsa mer om hur du hittar din röst i min bloggartikel “Hitta din röst och låt den synas i dina texter”.

Inkludera alla

Du vet aldrig vem som läser din text, det kan vi vara överens om. Oavsett hur tydlig och avgränsad du gjort din persona kan du faktiskt aldrig riktigt veta. Och den här ovissheten gör att du aktivt behöver skriva inkluderande. Alltid.

Skriver du inte inkluderande betyder det att någon eller flera känner sig exkluderade. Och av det kommer inget bra. Ett inkluderande språk bör sitta i ryggraden hos oss alla. Det gör den inte, det ser jag i texter jag läser. Att då medvetet arbeta med ditt språk så att det alltid är inkluderande är stor vinst. För dig, för ditt företag men också för din målgrupp.

Storytelling säljer

Storytelling, alltså att du berättar istället för att informera, är ett effektivt marknadsföringstips. Så även i skrift. Genom att berätta om anekdoter, om dina erfarenheter eller tidigare kunders upplevelse av dina produkter eller tjänster blir du relaterbar och ”verklig” för din målgrupp. Vikten av relationsskapande igen …

Call to action

Att du behöver ha en tydlig call to action i dina texter vet du redan, eller hur? Det är dock himla viktigt varför jag påminner om det igen. Obs! En call to action är inte detsamma som att basunera ut ord som ”Kom och köp”. En call to action kan uppmana till köp, absolut. Men gör det mer subtilt än att skrika “Kom och köp”.

En call to action kan också vara att få din läsare att kommentera i ditt kommentarsfält, ladda ner en freebie, anmäla sig till ett webinarium eller liknande. Den kan helt enkelt vara många olika saker. Det viktiga är att du med din call to action får läsaren att göra det du vill att hen ska göra. Ganska plättlätt ändå.

 

Att skriva texter som kommunicerar och säljer är en ekvation som går ihop. Kan jag, kan du. Så, när du skriver din nästa text se till att den ger värde, berör, inkluderar och säljer.

Vill du höra mer om hur du skriver så att du säljer är du varmt välkommen att lyssna till föreläsningen ”Skriv så att du säljer”. Föreläsningen tar 40 minuter och med dig får du konkreta verktyg för hur du framöver kan skriva texter som faktiskt säljer. Läs mer här.