Jessica Roos Rahmquist

View Original

Konsten att skriva med integritet

Som soloprenör skapar du ditt eget varumärke. Du har alla chanser i världen att göra din business till exakt det du vill. Men med frihet följer ansvar. Ansvar att snyggt navigera de gråzoner som finns vad gäller etik och moral. Vad kan du egentligen skriva? Vad är etiskt hållbart? Samtidigt effektivt?

Det finns helt klart mycket att tänka på. Men så här:

1. Prata sanning & var transparent

Det funkar inte att varken överdriva eller förvränga fakta för att attrahera din målgrupp. Tala sanning och lova inte mer än du kan hålla är en bra grundregel.

Och du, om du använder statistik eller undersökningar, kom ihåg att ange källan. För din trovärdighet.

 

2. Gör din grej

Att skriva inspirerande och kreativa texter innebär ofta – och så klart – att vi inspireras av andra. Av varandra. Och det är helt i sin ordning.

Men att rakt upp och ner kopiera andras texter, idéer och så vidare, utan att ”credda” dem är oetiskt. Fult. Och kan faktiskt vara olagligt. Med andra ord, don´t copy & paste. Gör din grej istället.

Och du, det räcker inte att bara byta ut något enstaka ord i någons text för att sedan kunna kalla den för din. Inte.

 

3. Bygg relation

Känslomässiga triggers är effektiva. Särskilt om vi pratar storytelling. Men använd dem med stor omsorg. Skriv inte texter som skrämmer. Alltså som spelar på rädsla, skuld eller något annat obehagligt i syfte att manipulera något till en investering hos dig. Lova?

  

4. Strålkastarljuset på dina värderingar

Som soloprenör representerar dina texter ditt varumärke. Men inte enbart. De avspeglar också dina värderingar. Tänk på vilka principer du vill stå för och låt det lysa igenom i ditt skrivande.

Är du osäker när du skriver så fråga dig själv:

  • Speglar mina texter mitt företags värderingar?

  • Kan jag stå för budskapet om min text blir ifrågasatt?

 

5. Respektera din målgrupp

Hur kommunicerar du med din målgrupp? Värt att fundera på.
Att ”spamma” eller använda snudd på aggressiva metoder för att få uppmärksamhet förstör relationen till dina potentiella kunder. Se därför till att alltid ge värde. Alltid.

 

Skriv med hjärta & hjärna helt enkelt

Så kan vi sammanfatta den här bloggartikeln, eller hur? Att ha integritet i ryggmärgen när du skriver handlar om mer än att ducka för problem. Det handlar om att skapa värdefullt innehåll som bygger förtroende, tillit och långsiktiga relationer.

När du skriver med integritet skickar du vibbar om att du är pålitilig och faktiskt bryr dig om din målgrupps behov. Och värderingar. Fint ändå.

 

Varsågod. Ett once in a lifetime-erbjudande till dig. 💃

Så här. Fram till och med söndag den 24 november kan du prova en hel månads medlemskap i Skriv dig till framgång – alldeles gratis.  

Skriv dig till framgång är ett härligt community för soloprenörer som vill skriva copy som attraherar fler och säljer mer. Vill du läsa mer om vad vi gör och vad ett medlemskap innebär gör du det här.

Känns en månads gratis medlemskap som en no brainer och verkligen för dig så kan du hoppa direkt hit. Men bestäm dig innan söndag.

Veckans poddavsnitt

I veckans poddavsnitt, avsnitt 66, pratar jag om varför och hur du skriver texter som bygger relationer. Om jag ska skvallra lite kan jag avslöja att det är först då du säljer med dina texter. Du hittar avsnitt 66 av min podd Skriv dig till framgång här.

Varma hej ♡

Jessica