Jessica Roos Rahmquist

View Original

Varför är det så viktigt för dig som entreprenör att faktiskt kunna skriva?

Jag fick frågan av en vän häromdagen. Och det finns inte ett svar, det finns fler. Förutom att det är guld att kunna skriva så att du attraherar fler och säljer mer är det gynnsamt även på andra sätt.

Kommunikation

Du behöver kunna kommunicera med ”skomakaren på skomakarens vis” och med ”de lärde på de lärdes vis” som de gamla talesätten lyder. Fritt tolkat innebär det att du behöver kunna kommunicera med olika intressenter: kunder, investerare, anställda, samarbetspartners … listan kan göras lång. Kan du uttrycka dig tydligt och effektivt i skrift har du försprång vad gäller att förmedla dina idéer och visioner på ett övertygande sätt.

Marknadsföring & försäljning

Som soloprenör är det du som säljer dig och dina tjänster, produkter och idéer. Ingen annan. Att kunna skriva övertygande och säljande texter är, som jag nämnde ovan, guld värd. Genom att skapa attraherande produktbeskrivningar, webbsidor, blogginlägg, nyhetsbrev och SoMe-inlägg drar du till dig nya kunder och ökar din försäljning.

 

Reflektion & planering

Skrivande är ett ovärderligt verktyg för reflektion och planering. Skriv ner dina tankar, idéer och mål för att få en förståelse för dina egna tankemönster och – inte minst – arbetsprocesser. Varför? För att analysera och utvärdera dina affärsstrategier, identifiera dina utmaningar och formulera konkreta och hållbara åtgärdsplaner.

Det här är tre av många anledningar till att du som entreprenör bör ta ditt skrivande på allvar. Oavsett vad du erbjuder och säljer. Som entreprenör kommer du aldrig komma ifrån skrivandet. Tänk bara på alla mejl, inlägg och kommentarer du skriver varje dag. Det är en stor mängd ord vi formulerar och sänder ut varje dag. Jag tycker det är vansinnigt roligt att slå kullerbyttor med text och hjälper dig gärna med det som är utmanande för dig.

 Allt går att förbättra och med hjälp av text kan du nå framgång. Jag vet.