5 vanliga fällor i ditt skrivande – och hur du undviker dem
Att skriva är en konst alla kan lära sig tänker jag. Men oavsett hur van skribent du är finns fällor både du och jag kan ramla i. Är du medveten om dem minskar risken för att snubbla, eller hur?
Har du koll på de här fem fällorna är du på väg mot champagnen. Och kan låta mellanmjölken stå kvar på bänken.
1. Fluff och lull-lull utan substans
Du vet känslan när du läser en lång text och känner att du inte får med dig något? Då består den av fluff och lull-lull helt utan substans. Alltså onödiga ord och krusiduller som inte säger någonting.
För att undvika det så checka av med dig själv vad poängen med din text är? Har du fått med den?
Läs igenom och stryk allt som inte bidrar. Det kan vara upprepningar och långa meningar som kan kortas utan att tappa betydelse.
2. Att skriva till alla – och ingen
Om du försöker nå alla, når du sannolikt inte någon. Om du inte vet vem du pratar till – och med – saknar du en tydlig målgrupp och din text blir vag och opersonlig. Hu.
Undvik det här genom att definiera din målgrupp: vem skriver du till? Vad har de för problem, önskningar och mål? Och ett enkelt knep för att mottagaren ska uppfatta din text som personlig är att skriva ”du”. Lättlurad läsare? Måhända, men det är vi alla mer eller mindre. 😉
3. Att glömma en tydlig call to action
Så här: du har skrivit den mest briljanta text – och glömmer din call to action. Alltså. Ve och fasa. Om läsaren inte vet vad de ska göra efter att ha läst klart sipprar dina ord ut i tomma intet. Så onödigt.
Du undviker lätt genom att avsluta varje text du skriver med en väldigt tydlig call to action. Vad vill du att läsaren ska göra? Boka en tid, prenumera på ditt nyhetsbrev, läsa ett blogginlägg, anmäla sig till ett webinar, köpa något … Säg det.
4. Att krångla till det
Du ... Ett komplicerat språk gör dig inte mer professionell. Inte heller framstår du som expert i högre grad för att du slänger dig med ”fina” ord. Tvärtom. I det enkla bor det vackra och så vidare. Ett svårt språk gör att läsaren inte förstår och då är intresset som bortblåst. Eller hur?
Fällan skuttar du förbi genom att använda ett enkelt och vardagligt språk. Skriv så att folk förstår. Helt enkelt.
5. Du tappar dig själv
Så många undviker att låta sin personlighet lysa igenom i sina texter. Och det är så synd. Du är ju du, unik som människa, i din profession, i ditt sätt att vara och uttrycka dig – visa det. Det är en av orsakerna till att andra lägger märke till dig och ditt erbjudande. Missa inte den chansen.
Så, våga skriva som du pratar. Och våga viss ditt ”brinn” för det du vill ha fram. Berätta en story din läsare kan relatera till, avslöja att du också stått inför samma problem som din målgrupp. Och så vidare.
Med andra ord – gör vad du kan för att dina texter ska flyga. Du kan behöva bråka med ditt mindset för att våga. Och är det så får du min workbook som hjälp – om du bestämt dig för att bråka tillbaka. Du hämtar den här.
Och vill du ha min hjälp finns jag ju här. Vi ska inte krångla till det.
Btw skriver du avtal?
Som soloprenör är det lätt att skippa avtal med härliga uppdragsgivare, men gör inte det. Det kan stå dig dyrt. I veckans poddavsnitt gästas jag av Caroline Pamp, jurist (och medlem i Skriv dig till framgång) och hon delar med sig av så mycket kunskap och kloka råd. Dessutom tycker hon att avtal “borde ingå i företagets infrastruktur” redan från start. Alltså, jag fick så mycket att tänka på efter vårt samtal. Lyssna på avsnitt 75 av Skriv dig till framgång här.
Varma hej ♡