Hitta din röst och låt den synas i dina texter

Kan en röst synas? Absolut. I en text syns din röst mellan raderna. Eller, den bör göra det. Du bör lägga dig vinn om att hitta din röst och låta den genomsyra dina texter.

Kvinna viskar, hitta din röst. Jessica Roos Rahmquist

 Att kopiera någon annans sätt att skriva är ingen bra idé. Du liksom jag vet säkert flera skribenter som skriver så där härligt bra och med ett avundsvärt och subtilt sälj dolt mellan raderna. Men gör ingen copy paste på någon annans text. Inte ens på deras. Du kan få en sådan text att flyga, absolut. Men det håller inte i längden. Det vågar jag lova.

Dels kommer du inte att kunna hålla i och hålla ut särskilt länge. Det är superjobbigt och svårt att försöka skriva som någon annan. Jag tänker på när jag var liten och intensivt försökte härma den coolaste tjejen i klassen. Det går liksom inte. Det hela blir en bluff och det är likadant när du skriver.

Den andra grejen som händer om du skriver på ett sätt som inte är du är att bluffen avslöjas när du får ett uppdrag. Kanske ses du och din kund till och med irl – och då är du någon annan än du i dina texter har signalerat att du är. Pang så har du tappat i förtroende hos din kund. Och förtroende är hårdvaluta och något värt att sträva efter hela tiden som företagare. Alltid. Det vet du säkert lika bra som jag.

Med andra ord är det otroligt viktigt att du hittar din egen unika röst när du skriver. Jag skulle säga att det är avgörande för att skapa ditt personliga varumärke. Och för att faktiskt differentiera dig i den marknad som är – och som är till bredden fylld av härliga entreprenörer.

Skapa förtroende & relation

Genom att skriva som du bygger du förtroende och ger din målgrupp en känsla av att redan känna dig, vilket i sin tur gör att när någon plötsligt behöver din hjälp är det stor sannolikhet att de vänder sig just till dig. Du blir helt enkelt deras “top of mind” genom att vara du. Du kommer inte vara för alla, det är ingen. Inte du och inte jag. Men du ger potentiella kunder en chans att tycka om dig redan innan ett samarbete är aktuellt. Och du skapar en relation med din målgrupp. En genuin relation som bygger på att du är just den du är.

Identifiera ditt unika jag och hitta din röst

Jag tror att de allra flesta av oss känner om vi pratar och skriver som oss själva. Om inte brukar det skava lite och vi behöver göra om och göra rätt. Om du tycker det är svårt att hitta din egen röst, börja med självreflektion. Det är ett sätt att faktiskt hitta din röst. Försök identifiera vad som gör just dig unik i ditt sätt att driva företag, ta hand om dina kunder, i ditt erbjudande och så vidare. Reflektera sedan över hur du faktiskt kan applicera och uttrycka det i dina texter.  

Skriv som du pratar

Hitta din röst Jessica Roos Rahmquist

Skriv som du pratar är ett bra knep att ta till. Det är inte detsamma som att direkt översätta det du säger till skrift, men om du ofta använder en viss sorts humor i dina samtal, eller en viss ton – låt det synas i din text. Du blir mer genuin och trygg i ditt skrivande, och läsaren känner igen dig.

Använd en röst som tilltalar

En knivig fråga är att du behöver skriva som du, men också med en röst som faktiskt tilltalar och resonerar med din målgrupp. Jag får många frågor kring just det här och jag förstår verkligen att det kan kännas svårt.

I min roll som skrivcoach är min målgrupp tydlig, i rollen som skribent mycket, mycket bredare. Som skribent skriver jag texter inom så många olika branscher och för lika många målgrupper. Att målgruppsanpassa din text innebär dock inte att du behöver göra avkall på din unika röst.

Så gjorde jag

Jag ska ge dig ett exempel på hur jag nyligen gjorde för att skriva med min röst samtidigt som jag behövde anpassa den efter målgruppen.

Jag skrev för några veckor sedan en text till en mindre revisionsbyrås hemsida och medger att jag först tänkte att oj, här får jag skriva lite mer ”stiff” än vad som är jag. Men så slog det mig att den här byrån – som är liten, varm och personlig – har sina klienter inom extremt olika branscher. För mig blev det viktigt att skriva välkomnande och personliga texter som signalerar att alla är välkomna. Voilá! Jag kunde utan problem skriva som jag och målgruppsanpassat i syfte av att tilltala och välkomna. Att anpassa din röst är inte detsamma som att ge avkall på den.

 

Tio tips för dig som vill hitta din röst

 

1.     Inspireras av andra men kopiera inte.

2.     Var du. Var sann mot dig själv.

3.     Självreflektion – vilka är dina värderingar, vad gör dig unik i ditt företagande?

4.     Förstå din målgrupps behov och anpassa din röst så att du talar till dem och deras problem.

5.     Skriv som du pratar.

6.     I sammanhang när det passar, krydda dina texter med exempel och anekdoter från ditt eget liv. Misstag, lärdomar, erfarenheter och så vidare. Du skapar dels en starkare relation till din läsare men gör också ditt skrivande unikt.

7.     Skapa din egen ordlista med ord som är du och använd dem i dina texter.

8.     Skriv regelbundet. Övning ger färdighet.

9.     Glöm inte att utvärdera din röst emellanåt. Den är föränderlig i takt med att du lär känna din målgrupp och i takt med att ditt företag utvecklas. Du utvecklas, så även din röst.

10.  Ha tålamod.

 

Att skriva sig till framgång är ingen quick fix. Du behöver över tid skriva texter som dina läsare känner igen, som skapar förtroende för dig och gör att läsaren vet vad hen får om hen väljer att anlita just dig. Du behöver vara sann mot dig själv, men också mot dina läsare, din målgrupp. Var rösten trogen så blir det bra. Jag lovar.

Vill du skriva texter som säljer är du varmt välkommen att hämta min kostnadsfria guide om just ord som säljer. I den berättar jag bland annat hur du kan tänka kring och förhålla dig till säljande ord. En av alla hundratals som hämtat guiden är Ylva Alonzo. Hon säger:

Tack snälla! Har precis fått hem och läst guiden – älskar den. Så enkel, tydlig och välskriven. SÅ vill jag kommunicera med mina kunder. Nu är jag ett steg närmare. Missa inte detta fina erbjudande.
— Ylva Alonzo

Vill du också ha guiden hämtar du den enkelt här.

 

Varma hej,

Jessica

 

Föregående
Föregående

Konsten att skriva texter som säljer

Nästa
Nästa

Ditt mindset påverkar ditt skrivande