Så skriver du övertygande säljtexter

 

Om du läser min blogg, lyssnar på min podd och hänger med mig i sociala medier så vet du redan att jag är en stor förespråkare för att sälja med hjälp av dina texter.

skriv-overtygande-saljtext-roos-rahmquist
 

Och är du som jag soloprenör då vet du hur många olika texter du behöver skriva. Förutom att du har din hemsida på plats behöver du ha säljande texter i ditt content, i dina så kallade freebies, i dina nyhetsbrev och ja, överallt. Dina säljtexter behöver helt enkelt vara övertygande så att din målgrupp – aka dina potentiella kunder – förstår att du har lösningen på deras problem och också känner ett behov av att investera i just ditt erbjudande.

Vad är egentligen en säljande text?

En säljande text är alla typer av texter som har som mål att få dina läsare – som ju är din målgrupp – att agera på ett sätt som du vill att de ska göra.

Handlingen du vill att de genomför kan vara att köpa en tjänst eller produkt, boka en konsultation, registrera sig för ett webinar, signa sig för ditt nyhetsbrev. Eller något annat du vill att din läsare ska göra.

Grundläggande principer

Det finns ett antal grundläggande principer som gäller för alla säljande texter, oavsett format. Du får tre idag. Så här:

1.    Du måste känna din målgrupp.
När du skriver säljande texter är det absolut avgörande att du känner din målgrupp. Du behöver veta vem du skriver till.

Har du inte en tydlig bild av din målgrupp blir resultatet att dina texter känns relativt ”allmänna” och opersonliga. Och ditt mål är att din målgrupp upplever att du pratar till just henne eller honom. Eller hur?

Med andra ord – ta dig tid att verkligen förstå din målgrupps behov, önskemål och problem. Hur kan din produkt eller tjänst hjälpa dem? Och vad är det som motiverar dem att köpa?

2.   Fokusera på fördelarna
Den andra principen är att du, om du vill skriva övertygande säljtexter, behöver fokusera på fördelarna med ditt erbjudande, snarare än funktionerna.

Det låter självklart men det är lättare än vi tror att fastna i att beskriva detaljer och funktioner av en produkt eller tjänst. Det som verkligen fångar din läsares intresse är inte detaljer och funktioner utan hur din produkt eller tjänst kan förbättra och förenkla deras liv. Vägen dit är inte lika intressant som målet. Helt enkelt.

Du ska få ett exempel:

"Den här kursen innehåller 10 lektioner."

vs

"Den här kursen hjälper dig att bli en bättre skribent på bara några veckor."

Det är stor skillnad, eller hur? Och din målgrupp struntar i om din kurs innehåller 8, 10 eller 15 lektioner. Din målgrupp vill veta vilket resultat hon eller han får efter avslutad kurs.

I exemplet ovan är det insikten om att hen blir en bättre skribent som är triggern till att investera. Inte antalet lektioner. Fokusera därför alltid på det faktiska värdet när du skriver säljtexter.

3.   Satsa på rubrik och öppning

En tredje nyckelprincip jag vill slå ett slag för är att använda dig av verkligt kraftfulla rubriker och öppningsmeningar. Det vill säga de inledande meningarna efter rubriken.

En stark rubrik behöver vara tydlig, intresseväckande och också skvallra om vad läsaren kan förvänta sig av resten av texten.

Efter rubriken har du öppningsmeningarna, alltså de första meningarna i din text efter rubriken. Och de meningarna behöver fortsätta på samma linje som rubriken och dra läsaren ännu djupare in i din text.

Ett bra sätt att skapa rubriker på är att använda dig av frågor, löften och påståenden. Genom att ställa en fråga, ge ett löfte eller påstå något – gärna kontroversiellt – skapar du omedelbart nyfikenhet hos din läsare. Hon eller han upplever en känsla av att här finns det värde att hämta. Och värde behöver du bjuda på i dina säljtexter. Alltid.

Ovan principer hjälper dig att skapa texter som inte bara informerar utan också inspirerar och övertygar din målgrupp att faktiskt agera. Att göra som du vill.

Jag har skrivit om strategier för säjande text tidigare, bland annat i det här inlägget som du kan läsa för att få ännu mer insikt.

Använd dig av principerna i alla dina säljtexter

I princip alla texter du skriver som soloprenör behöver sälja. Direkt men ännu oftare indirekt. Nyhetsbrev är ett ypperligt exempel på en indirekt säljtext. Ändå är nyhetsbrev ett fantastiskt sätt att sälja på. Jag säljer genom i princip samtliga mina nyhetsbrev.

Är du nyfiken på hur du också kan få dina nyhetsbrev att konvertera är kursen Lyckas med nyhetsbrev för dig. Finally är den live och jag är så glad över det. Läs mer om vad kursen ger dig här.

Tävling i podden

Apropå Lyckas med nyhetsbrev, i veckans poddavsnitt har jag en tävling där jag lottar ut kursen Lyckas med nyhetsbrev till en lycklig vinnare. Häng på om du vill. Podden Skriv dig till framgång hittar du här.

Varma hej ♡

Jessica

Föregående
Föregående

Anpassa ditt skrivande för olika kanaler – utan att tappa din unika röst

Nästa
Nästa

Underrubriker (aka mellanrubriker) – skriv starka sådana