Varför du behöver skriva som du – och hur

För skriva texter som attraherar och säljer behöver du skriva som du. Copy paste på någon annans aldrig så briljanta text funkar sällan. En gång kanske, men inte i längden. Läs andras texter, låt dig inspireras men skriv om texten till din. Med dina ord, din tonalitet och din unika röst.

Varför är det så himla viktigt då? Dina kunder vill naturligtvis samarbeta med dig på grund av din kunskap och kompetens, men också för att du är du. Det finns många företag(are) som erbjuder liknande tjänster och produkter som du gör. Det är bara att hacka i sig. Men det finns faktiskt ingen som erbjuder det du gör just på ditt sätt. Även om fler har din kunskap och liknande tjänster och produkter så är det bara du som är du. Och det behöver du låta synas i dina texter. 

Vi klickar med olika

Vi människor gillar att klicka. Att vara med människor vi klickat med, tycker om och har förtroende för. Logiskt ändå och det är inte svårare än att gå till dig själv.

Du har säkert, liksom jag, stått inför investeringar du ”villhöver” göra i dig och ditt företag, och då haft flera aktörer med likvärdig kompetens och likvärdiga erbjudanden att välja emellan. Vem av alla aktörer väljer du när du investerar? Den du klickar bäst med och attraheras mest av. Så klart. 

Om du skriver som du har din målgrupp redan klickat med dig och kommer sannolikt att välja dig när de ska investera. Skriver du som någon annan får de inte vad de förväntat sig och kommer troligtvis aldrig köpa av dig mer. Det blir lite som att luras. Du attraherar inte alla genom att skriva som du, men du attraherar rätt målgrupp. Din målgrupp. 

 

10 tips på hur du skriver som du

Så hur gör du det då? Skriver som du, med din unika röst. Det handlar i mångt och mycket om att uttrycka dig på ett ärligt och genuint vis – det är då din alldeles unika röst syns i texter. Och det är då du skapar relation med din målgrupp. 

Så … nedan följer tio tips som underlättar för dig att skriva som du:

  1. Skriv från hjärtat
    Låt tankar och känslor få ta plats. Var ärlig om vad du tänker och känner. Och varför. Men kom ihåg att det du delar behöver vara relevant för ditt erbjudande och din målgrupp.

  2. Var du
    Gör ingen copy paste på någon annans text. Inspirera, men kopiera inte. Aldrig. Använd din röst och ditt språk.

  3. Håll fötterna på jorden
    Överdriv inte för att skapa drama. Håll dig till sanningen.

  4. Var frikostig
    Dela med dig av de erfarenheter som passar och berikar din text.

  5. Var tydlig
    Vagt och generellt språkbruk göre sig icks besvär. Konkreta exempel däremot, förstärker ditt budskap och är guld.

  6. Lär känna din målgrupp
    Anpassa ditt språk efter din målgrupp, men tappa inte din röst. Kan kännas svårt men det går. Allt går.

  7. Var naken
    Inte naken som i naken, men naken som i sårbar. Vi är alla sårbara och genom att du vågar visa dig sårbar i en tanke eller känsla kan din målgrupp relatera.

  8. Skriv, skriv, skriv
    Ju mer du tränar på att hitta din röst, ju enklare kommer det att bli. En dag gör du det utan att blinka.

  9. Var öppen för feedback
    Se konstruktiv kritik från dina läsare som en möjlighet att ytterligare förstärka din röst.

  10. Ha tålamod
    Att hitta och utveckla din röst, ditt varumärkes röst, tar tid. Får ta tid och behöver ta tid. Rom byggdes inte på en dag.

 
 

Sammanfattningsvis vill jag be dig att hitta balansen mellan ditt personliga och ditt privata. Var din gräns går vet bara du, tumma inte på den. Jag brukar tänka att personligt för mig är allt jag kan skriva på ett vykort som skickas världen över, medan mitt privata är sådant jag skulle välja att skriva i en låst dagbok. Hur du tänker spelar ingen roll, det viktiga är att du hittar ett sätt att skriva som känns sant för dig. Som känns som du.

Vill du prata en kvart med mig bokar du enkelt en tid som passar dig i min kalender.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Det svåraste med att skriva – är inte att skriva

Nästa
Nästa

Varför är det så viktigt för dig som entreprenör att faktiskt kunna skriva?