.Jag hoppas det. Att du ägnar dig åt FF. Inte FF i den betydelsen termen innebar i tonåren men som i FF-metoden. Kanske känner du redan till den? Om inte ska jag berätta.  

fest-ff-metod-jessica-roos-rahmquist
 

FF står för Fördel-Fördel och är något jag tycker att du alltid ska ha i bakhuvudet när du skriver. FF-metoden är en effektiv strategi för att skapa övertygande texter. Och det genom att fokusera på att tydligt kommunicera fördelarna för din läsare, som är din målgrupp. Väl?

FF-metoden i korthet

Börja med att identifiera det unika med din tjänst eller produkt. Vad är det som gör att den är annorlunda och bättre än andra liknande erbjudanden på marknaden?

Ta sedan ditt unika och koppla på en Fördel. Svara på nedan frågor för att få fram en relevant fördel:

  • Vad innebär ditt unika för din målgrupp?

  • Hur förändrar just ditt erbjudande målgruppens situation?

  • Vilket problem löser din produkt eller tjänst för din målgrupp?

Svaren på ovan är det första ”f:et” i FF-metoden. Det du har fått fram är den Fördel som du kan koppla till punkt ett (där du identifierat det unika med din tjänst eller produkt.) Kom ihåg att välja den mest framträdande fördelen som din primära. Alltså den mest attraktiva och övertygande fördelen för din målgrupp.

Om-ff-metoden-när-du-skriver-roos-rahmquist.jpg

Förstärk din fördel

Det andra f:et i FF handlar om att Förstärka fördelen. Det gör du genom att vara tydlig i din kommunikation avseende hur den påverkar din målgrupp på ett positivt sätt. Det kan vara bra att använda dig av känslor och konkreta exempel medan du fokuserar på hur de här fördelarna tillgodoser din målgrupps behov och önskemål. Känslor och tydliga exempel är bra då de gör själva fördelen mer lockande.

Nu är det klart

Så. Nu är det klart. Eller, det bestämmer du själv. Du kan plussa på hur många fördelar du vill så länge de är relevanta för ditt erbjudande.

När du häller ur dig alla fördelar du kan komma på så kom ihåg att fokusera på att relatera samtliga fördelar till de specifika behov och önskemål just din målgrupp har. Alla fördelar du ser med ditt erbjudande, behöver nämligen inte nödvändigtvis vara saker din målgrupp ser som en viktig fördel. Ta därför på dig målgruppens glasögon när du plockar fram fördelar.

Med mig själv som exempel

Om jag tar mig själv som exempel för att förtydliga för dig hur jag menar skulle det kunna låta så här:  

”Genom min skrivcoaching lär du dig att skriva bättre texter (funktion) som gör att du lättare attraherar din målgrupp (fördel). Det i sin tur leder till att dina texter, liksom mina, faktiskt säljer (förstärkt fördel).

Tänk att vakna upp till dm:s från nya kunder utan att du gjort mer än skrivit en text!” (känsla, förväntan)

FF-metoden som hjälp när du skriver

Se FF-metoden som en hjälp när du skapar dina säljande texter. Förstärk gärna fördelarna med fakta, statistik eller exempel som verkligen visar hur fördelarna du lyft kan ha positiv påverkan för din målgrupp.  Du kan också stärka förtroendet för dig genom att inkludera garantier, recensioner, fallstudier och liknande som bekräftar att fördelarna är trovärdiga.

Och, sist men inte minst och som alltid, glöm inte berätta för din mottagare vad han eller hon behöver göra för att dra nytta av de fördelar du presenterar (CTA).

Hur skriver du bäst?

Att använda dig av FF-metoden är ett sätt för dig att skriva bra texter som når din målgrupp och därmed säljer. Men om jag ställer dig frågan “Hur skriver du bäst?” finns flera svar. I avsnitt 26 av podden Skriv dig till framgång ställer jag den frågan till dig, och till mig. Jag förklarar hur jag skriver bäst och ger dig också en övning. Lyssnar gör du här.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Våga LinkedIn

Nästa
Nästa

Så kommer du runt skrivkrampen