Skriv rubriker som fångar uppmärksamhet
Varför detta “tjat” om rubriker? För att de är viktiga. Och för att rubriker är din första chans att fånga läsarens uppmärksamhet. Du har några sekunder på dig så se till att din rubrik gör jobbet. En bra rubrik kan vara skillnaden mellan att någon klickar på din artikel, ditt blogginlägg, eller ditt sociala medieinlägg, öppnar ditt nyhetsbrev – eller att de scrollar vidare. Det sista vill du inte.
Jag brukar tänka på rubriker som en dörröppnare till resten av textens innehåll. Rubriker ska inte bara locka läsare att klicka, utan också ge en tydlig indikation på vad de kan förvänta sig att hitta när de gör det.
Vad gör en rubrik effektiv?
Jag tänker så här:
1. En bra rubrik är tydlig och specifik.
Den ska ge en klar uppfattning om vad ditt innehåll handlar om. Istället för att skriva "Tips för bättre skrivande" kan du skriva "5 enkla tips för att förbättra ditt skrivande direkt".
2. En bra rubrik ska också väcka nyfikenhet.
En effektiv rubrik väcker läsarens nyfikenhet. Punkt. Du vill att läsaren ska känna att de bara måste veta mer. Använd frågor, otippad fakta eller skapa en känsla av brådska.
3. En rubrik behöver vara känslomässigt tilltalande.
Människor reagerar på känslor så försök att använda ord som väcker känslor och skapar en koppling till din läsare.
4. Använd kraftfulla ord.
Ord som "upptäck," och "hemlighet," och så vidare är kraftfulla och kan göra din rubrik mer engagerande. Du kan så klart med fördel välja roligare kraftfulla ord. “Psst ..”, “Vet du …” och så vidare. Tänk pratcopy.
Hur skapar du effektiva rubriker?
1. Börja med själva innehållet i texten.
Innan du skriver din rubrik, behöver du ha en klar bild av vad ditt innehåll handlar om. Vad är huvudpoängen? Vad vill du att läsaren ska ta med sig?
2. Brainstorma sedan för dig själv.
Skriv ner flera olika versioner av din rubrik. Försök att komma på minst 5 olika varianter. Du kommer ganska snart känna vilken rubrik som känns mest effektiv och samtidigt mest som du.
3. Testa och optimera.
Inget är hugget i sten och när du har publicerat ditt innehåll, var då uppmärksam på vilka rubriker som får mest engagemang. Använd dig av den här informationen nästa gång, och nästa gång, och nästa gång du skriver rubriker. Att skriva är att ständigt lära. Det behöver du komma ihåg. För din skull.
En övning till dig
Prova gärna att skriva ner fem ämnen du gärna skriver om. Till vart och ett av de fem ämnen skriver du sedan fem rubriker. Låter det svårt? Jag lovar att det kommer gå enklare för varje rubrik du skriver. Prova, det är kul. Ett plus är att du efter den här övningen har rubriker till fem texter. Nice, eller hur?
Och du kan göra det med din röst. I veckans poddavsnitt av berättar jag hur du kan fånga din läsares uppmärksamhet redan i rubriken och du får tre strategier som hjälper dig att sätta ”rubben” ingen scrollar förbi. Podden Skriv dig till framgång hittar du här.
Investera i dig själv i sommar
Jag tycker att sommaren är ypperlig att förkovra mig på. Att investera i mig själv gör jag löpande. För min skull, men också för din skull. Vill du göra likadant vill jag tipsa dig om två bra grejer.
1. Våga LinkedIn
Kursen för dig som faktiskt vill ta ditt LinkedIn till en helt ny nivå. Som vill bygga ditt drömnätverk och också sälja på plattformen jag kallar mitt happy place.
Jag kan koppla cirka 90-95 % av mina uppdrag från LinkedIn så ja, jag vet vad jag pratar om. Läs mer om kursen här.
2. Lyckas med nyhetsbrev – pop up
En pop-up-grupp på Facebook där jag mellan 12-15 augusti kommer ha livesändningar om just nyhetsbrev. Du får mina bästa tips, jag lovar. Redan nu är vi runt 60 medlemmar och gruppen sjuder av liv, energi och frågor. Gå med i gruppen redan idag tycker jag. Du hittar den här.
Står du på väntelistan till kursen och/eller är med i Facebookgruppen får du dessutom halva priset på kursen vid lansering. Hepp.
Jag hoppas du har en fin sommar. ♡
Varma hej,