Låt din röst höras i din text
Att skriva på ditt sätt, som du, är oerhört viktigt för att bli relaterbar för din målgrupp. Och för att vinna förtroende. Faktorer som är relativt avgörande för om du säljer med din text eller inte.
Vad menas med att din röst ska höras i din text?
Det finns många som gör det du gör, men bara du gör det på ditt sätt. För att bara du är du.
Att skriva så att din röst hörs i din text handlar om att skriva på ett sätt som återspeglar din personlighet, dina värderingar och din unika stil. Det handlar om att vara autentisk och äkta i ditt skrivande, oavsett om du skriver inlägg till sociala medier, bloggartiklar, nyhetsbrev eller något annat. Var alltid du. Det är det bästa sättet att bonda med din målgrupp, att vara du.
Varför är det viktigt att skriva som du?
Din målgrupp både ser och hör dig – förhoppningsvis – i flera kanaler. Och när de känner att de ”hör” din röst i dina texter ger du dem möjligheten att enklare att förstå ditt budskap på ett personligt plan. Det i sin tur ökar chansen att de vill hänga länge med dig och sannolikt investera i ditt budskap. De flesta människor vill lära känna människan, inte enbart varumärket. Oavsett hur snyggt ditt varumärke är.
Att använda dig av din röst i dina texter gör också att du undviker att bli mellanmjölk. Se till att vara du och också visa hela världen vem du är. I varje ord och varje stavelse
Hur skriver du för att skriva som du?
Bland det svåraste som finns är att vara som du. När du tänker på det. För hur är du egentligen när du är du? Hur är du när du är naturlig? Börjar du fundera på det är det svårt att vara sig själv.
Men att vara som du är också det enklaste som finns. Att skriva som du. Skriv som du pratar. Det är inte svårare än så. Använd samma ton när du skriver som när du pratar med en god vän. Välj ord i dina texter som du använder när du pratar. Jag gissar att du inte säger ”Jag tar ett fordon till stan” utan att du säger ”Jag tar bussen till stan”. Har jag rätt? Om ja, skriv inte ”fordon” om du hade sagt ”buss”.
När du skriver som du behöver du få fram samma känsla i din text som du får i kompisprat. En vanlig konversation helt enkelt.
Visa dig själv när du skriver. Din personlighet. Låt dina känslor och åsikter komma fram. Det är precis det som gör ditt skrivande unikt och intressant för dina läsare. Våga.
Fånga din målgrupps uppmärksamhet – redan i rubriken
Och du kan göra det med din röst. I veckans poddavsnitt av berättar jag hur du kan fånga din läsares uppmärksamhet redan i rubriken och du får tre strategier som hjälper dig att sätta ”rubben” ingen scrollar förbi. Podden Skriv dig till framgång hittar du här.
Låt nyhetsbreven göra jobbet
I förra bloggartikeln skvallrade jag om min kommande kurs, Lyckas med nyhetsbrev, och om att du kan skriva upp dig på väntelistan redan nu.
Nu ska jag skvallra lite till. Den 12-15 augusti kör jag live varje dag i min pop up Facebook-grupp Lyckas med nyhetsbrev. Jag kommer berätta för dig exakt varför du inte har råd att missa grejen med nyhetsbrev, hur jag har gjort (och gör) och du kommer få mina bästa tips för att skriva nyhetsbrev som säljer.
Vi är redan många i Facebook-gruppen, gå med du också. För dig som står på väntelistan och/eller går med i pop up-gruppen och väljer att investera väntar ett otroooooligt early bird-pris. Facebook-gruppen hittar du här.
Jag hoppas vi ses i pop up-en. ♡
Varma hej,