Låt din text andas självförtroende

 

När du skriver texter i marknadsföringssyfte behöver du låta texten visa att du tror på dig själv och på ditt erbjudande. Om inte – hur ska någon annan tro på dig? Det är en viktig princip för att kunna skapa övertygande och inspirerande texter.

 

Varför är det viktigt att texten utstrålar självförtroende?

Det finns dem som säger att grunden till all framgång är att tro på sig själv. Och jag är beredd att hålla med. Vill du skriva texter som gör att du syns, att du attraherar och att du säljer behöver du ha självförtroende.

När du tror på dig själv och ditt erbjudande syns det i varenda bokstav du skriver – och i alla rader däremellan. Du behöver ha tillit till din kunskap, dina färdigheter och ditt erbjudande för att övertyga och inspirera din målgrupp.

lat-din-text-andas-sjalvfortroende-roos-rahmquist

Visa självförtroende i din text – hur?

Här skulle jag kunna sluta ”mässa”, jag är säker på att du förstått hur jag menar. Men jag vill också gärna berätta för dig hur du, i dina texter, kan visa att du tror på dig själv.

Det första du behöver tänka på är att vara tydlig och övertygande i ditt språk. Aktiva och positiva ord och formuleringar gör att läsaren känner ditt engagemang för det du skriver om.

Dela med dig av dina erfarenheter, gärna med exempel som visar läsaren hur du har använt dina kunskaper och färdigheter för att nå resultat. Det här skapar en personlig koppling och visar också att du är genuin. Din målgrupp vill ta del av människan du, inte bara varumärket du.

Sociala bevis är en bra grej. Påstår du något, bevisa det. Du kan använda dig av statistik, omdömen, rekommendationer och så vidare för att styrka värdet (eller hur jag ska uttrycka mig) av ditt erbjudande. Det här gör att din målgrupp uppfattar dig som både pålitlig och kompetent.

Varför så viktigt att övertyga din målgrupp?

Det korta svaret är: annars säljer du inte. Och säljer du inte har du inget företag, då har du en hobby.

För att utveckla det korta svaret. när du i dina texter, visar att du tror på dig själv, din kunskap och ditt erbjudande både inspirerar du din målgrupp och vinner förtroende hos dem. Att läsa en text som andas självförtroende är en positiv upplevelse, det är svårt att förneka. Och positiva känslor ökar sannolikheten att din målgrupp investerar i ditt erbjudande.

Dessutom attraherar du människor som delar dina tankar och värderingar vilket med stor sannolikhet leder till långsiktiga och värdefulla relationer

Självförtroende när du skriver är “da shit”

Att tro på dig själv och visa det i alla stavelser du författar är med andra ord relativt avgörande när du vill sälja med hjälp av dina texter. Och det gäller inlägg på sociala medier, din hemsida, säljsida, podd och nyhetsbrev. Inte minst nyhetsbrev skulle jag vilja säga.

Nyhetsbrev är också ”da shit”

Nyhetsbrev är inget du skojar bort. Din e-postlista är guld och du kan både nå ut, bygga relation och sälja på ett väldigt enkelt sätt med hjälp av just nyhetsbrev. I augusti drar min kurs Lyckas med nyhetsbrev igång och vare sig du ”bara” går i tankar om att börja med nyhetsbrev eller du skickar sedan länge – men inte får snurr på dem – är det här kursen för dig. Förutsatt att du vill sälja med hjälp av dem så klart.

Ta nästa steg med dina nyhetsbrev

Redan nu kan du skriva upp dig på väntelistan så får du mer information när lanseringen närmar sig – och du får dessutom ett otroligt early bird-pris. Du skriver upp dig, helt utan förpliktelser, här.

Vill du ha fler skrivtips?

I min podd Skriv dig till framgång får du varje vecka nya skrivtips och alla avsnitt är ”en promenad-kort” så att du alltid ska hitta tid att lyssna. I veckans avsnitt (#45) berättar jag varför du alltid bör skriva med din målgrupp i fokus. Och hur. Lyssnar gör du här.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Låt din röst höras i din text

Nästa
Nästa

Vill du skriva snabbare?