Fem misstag du bör undvika när du skriver texter som säljer

Grejen med att skriva texter som säljer är himla skön ändå. Tycker jag som ogillar att sälja på så kallat traditionellt sätt. Eller, det som jag trodde var ett traditionellt sätt att sälja på. Ringa kalla samtal, vara uppsökande och för ”på”, springa på varenda företagsfrukost och annat mingel som finns och där trycka visitkort i handen på varenda en – allt för att sälja mitt erbjudande. Hu.

 

Men att sälja med text. Det gillar jag. Nu tycker jag ju att det är vansinnigt roligt att skriva så det kommer enkelt för mig. Men att skriva och att skriva så du säljer är inte riktigt samma sak. Det finns många härliga texter som inte säljer. Hur bra dem än är. Och det finns flera fällor att ramla i.

Fem vanliga misstag

Det  är så lätt hänt, att gå rakt i fällan och göra misstag du inte ens ser att du gör. Jag har gjort det. Flera gånger. Och jag gör det fortfarande emellanåt och det är otroligt irriterande när jag i efterhand ser vad jag kunde gjort annorlunda. Jag försöker dock att verkligen, verkligen se mina misstag som lärdomar och det tycker jag att du också ska göra. Vi lär så länge vi lever och det är viktigt att vara både tolerant och snäll med sig själv.

Jag ska dela fem vanliga misstag företagare gör när de vill skriva säljande texter, och också hur du gör för att undvika misstagen.

 

5 vanliga misstag du bör undvika i säljande text:

 

Fem misstag med text som säljer. Jessica Roos Rahmquist.
  1. Du fokuserar på din tjänst eller produkt istället för på fördelarna ditt erbjudande innebär för din målgrupp.

  2. Du använder ett krångligt och opersonligt språk som din målgrupp inte kan ta till sig.

  3. Du ignorerar målgruppens behov och smärtpunkter.

  4. Du saknar en tydlig call-to-action.

  5. Du struntar i korrläsning och redigering.

 

När du ser dem svart på vitt kanske du tänker att de här misstagen är plättlätta att undvika men nja … jag skulle vilja säga att det är plättlätt att gå i fällan. Om du inte är medveten om dem.

Var kritisk när du granskar din text

I nästa text du skriver – som du vill ska sälja åt dig – ta hänsyn till de fem vanliga misstagen. Var kritisk när du granskar din text så upptäcker du om du gått i fällan eller inte. Och du, har du gått i fällan så händer inte mycket mer än att din text inte säljer. Då får du göra om och rätt nästa gång istället.

En annan grej …

… som är viktig när du skriver text som ska jobba för dig är att vara personlig samtidigt som du är professionell. Det är en svår balans. Verkligen. Men du behöver vara personlig så att din målgrupp lär känna dig och kan skapa en relation till dig. Om just den här balansen pratar jag om i veckans poddavsnitt, nummer sjutton. Är balansen mellan det personliga och det professionella i dina texter något du vill lära dig så lyssna gärna på avsnittet.

Föregående
Föregående

Rensa ogräsorden för en bättre text

Nästa
Nästa

Konsten att skriva texter som säljer