Rensa ogräsorden för en bättre text
Jag vet inte hur det är med dig men jag ogillar att rensa ogräs i rabatten. Däremot älskar jag att rensa ogräs i text. Är snudd på besatt av det, haha. Att låta en rabatt gro igen må vara hänt, men att skapa en text och lämna den full av ogräsord är verkligen inte att rekommendera. Den blir både svårläst och brister i trovärdighet.
Men, blir inte texten ”stel och tråkig” utan ogräsord? Den frågan får jag ofta. Men nej. Din text blir absolut inte stel och tråkig utan ogräsord. Tvärtom. Din text – och därmed du – har allt att vinna på att rensa bort ogräsorden.
Din text uppfattas på precis det sätt din tonalitet signalerar. Och den bestämmer du, även utan ogräsord. Vill du att din text ska upplevas ödmjuk ja, då använder du dig av en ödmjuk tonalitet utan ogräsord. Och vill du av någon anledning peka med hela handen i din text ja, då väljer den sortens tonalitet (utan ogräsord).
Vad är ogräsord?
Ogräsord, som också kallas svaga ord, är ord och fraser som förminskar ditt budskap och försvagar slagkraften i det du vill förmedla. Sådana ord kan göra dina texter mindre övertygande och mindre engagerande för din läsare – din målgrupp. Vilket är precis tvärtemot vad du vill när du skriver texter du vill ska sälja.
Exempel på ogräsord
Det finns många ogräsord, verkligen många, och jag väljer ut några för att du ska få en förståelse för vilka de kan vara och varför de kan ställa till det för dig.
Kanske är ett typiskt ogräsord. Kanske antyder att du är osäker och din målgrupp kan uppfatta ditt budskap som vacklande. Istället för att använda ordet kanske så välj att vara tydlig och specifik med din ståndpunkt eller information. Om vi tar ett exempel:
"Kanske kan min tjänst passa dina behov.”
”Min tjänst passar dina behov.”
Det första exemplet låter inte så övertygande, eller hur? Skillnaden i budskap mellan de båda exemplen är stor.
Försöka är ett annat ogräsord.
Att berätta att du ska försöka kan skapa tvivel hos din läsare. Tvivel kring din förmåga att uppfylla det du lovat. Du behöver vara tydligare med ditt engagemang. Jämför de här två meningarna.
”Jag ska försöka leverera varorna i tid.”
”Jag levererar varorna i tid.”
Stor skillnad i tillit, eller hur?
Lite är ett ord jag ser ofta. Och det är verkligen ett ogräsord som förminskar betydelsen av det du säger. Lägg dig vinn om att vara specifik och exakt i det du säger. Så här:
”Jag ska se om jag kan hjälpa dig lite med din text."
”Jag kan hjälpa dig med din text.”
Ja, du hör ju skillnaden. Det första exemplet är inte något att lita på.
Ganska är ett bra exempel på ogräsord som verkligen kan minska styrkan i ditt påstående och därmed göra det mindre övertygande för din målgrupp. Och du vill och behöver övertyga din målgrupp om du ska sälja med dina texter.
”Min medlemstjänst är ganska bra.”
”Min medlemstjänst är fantastisk.”
Stoooor skillnad. Hur ska du kunna sälja något som är ”ganska bra”? Det går inte hur gärna du än vill. Det finns många fler ogräsord och med ovan i bakhuvudet gissar jag att du framöver upptäcker dem på egen hant.
Ogräsrensande som strategi
Vad som är viktigt är att genom att du eliminerar ogräsord och ersätter dem med tydligare och starkare ord skapar du texter som är mer övertygande och mer engagerande. Genom att skippa ogräsorden låter du läsaren veta att du är säker på ditt budskap, att du står bakom det du säger och att du håller vad du lovar. Och alltihop det här skapar det så viktiga förtroendet. Det som många gånger är avgörande för om någon väljer att anlita dig eller inte.
Att rensa bort ditt ogräs är förresten viktigt av många fler anledningar. Och det har betydelse för hur ditt budskap uppfattas. Ogräsrensandet är en strategi för att stärka ditt skrivande, göra det mer effektivt och bygga förtroende hos din målgrupp. Det är helt enkelt ett kraftfullt verktyg för att förbättra kommunikationen och skapa en positiv upplevelse för din målgrupp. En chans du inte vill missa, eller hur?
Nyfiken på mer om ogräsord?
Vill du veta mer om ogräsrensande i text så lyssna på avsnitt 16 i min podd Skriv dig till framgång. Där berättar jag mer ogräsorden och du får sju skäl till varför du ska undvika dem.