När du säljer något – en produkt, en tjänst, eller till och med dig själv då du är ditt varumärke – kan det kännas viktigt att berätta hur du gör det du gör. Du vill förklara alla steg, visa din kompetens och säkerställa att potentiella kunder förstår exakt hur du gör för att hjälpa dem. But here is the thing: dina kunder bryr sig inte om hur du gör. De vill veta vad de vinner på att anlita dig. Vilken skillnad din produkt eller tjänst kommer att göra i deras liv. Du behöver prata om transformationen de får när de väljer att investera hos dig.

Vad-istallet-for-hur-roos-rahmquist.jpg
 

Vad är vad viktigare än hur

Så här: tänk dig att du har ett problem du vill hjälp att lösa. Och det finns många “där ute” som kan hjälpa dig. Så du hittar två olika säljtexter från två olika leverantörer där den ena detaljerat förklarar alla steg och tekniker de kommer att använda för att hjälpa dig. Den andra däremot fokuserar på konkreta resultat du kan förvänta dig – vad du uppnår, vad du känner, vad du lyckas med och så vidare.

prata-om-vad-istället-för-hur-roos-rahmquist.jpg

Vem väljer du? Nummer två, eller hur (frågar jag utan frågetecken). För du vill veta vad som händer, vad du får när du investerar i tjänsten eller produkten du nosar på. Det är med andra ord resultatet och inte hur processen ser ut som gör själva köpet. För dig, som i exemplet, men då också för din målgrupp.

Vad innebär transformationen?

När du pratar om vad istället för hur, fokuserar du på transformationen – den resa som din kund kommer att göra med hjälp av dig och ditt erbjudande. Transformationen handlar om de känslomässiga och praktiska fördelarna.

Ställ dig de här frågorna när du skriver nästa säljtext:

  • Hur kommer min kunds liv att förbättras tack vare mitt erbjudande?

  • Vilka problem kommer de att slippa?

  • Vilka känslor kommer de att uppleva?

  • Vad kan de göra eller känna efter att de har använt min produkt eller tjänst som de inte kan nu?

Ovan frågor hjälper dig att formulera ditt bästa budskap – det verkliga värdet av det du erbjuder. För det är inte din process som säljer, det är löftet om en bättre framtid.

Applicera på dina säljttexter

Så klart menar jag inte att du helt ska utesluta huret. Ibland behöver potentiella kunder känna till processen för att känna sig trygga. Men låt inte processen vara ditt primära fokus. Du ska få några konkreta tips på hur du kan balansera vad och hur i dina säljtexter. Så här:

1. Led med resultatet

Börja din säljtext med att tydligt beskriva transformationen. Vad får kunden ut av att jobba med dig? Vad kommer de att uppleva efteråt? Dra på dig deras skor och tänk på hur de vill känna när deras problem är löst.

Exempel:
”Efter att ha jobbat med mig kommer du att ha en färdig nyhetsbrevsstrategi som inte bara ökar din försäljning, utan också sparar dig tid varje vecka.”

2. Förstärk känslor

Känslor säljer. Oavsett om du jobbar med B2B eller B2C så är det känslor som driver beslut. Och det är alldeles sant. Försök därför att väva in känslan din kund kommer att känna efter att ha köpt din produkt eller tjänst. Kommer de att känna sig mer självsäkra? Avslappnade? Förberedda?

Exempel:

”Tänk dig hur skönt det skulle vara att ha en klar plan varje månad, där dina nyhetsbrev skickas automatiskt och resultaten rullar in.”

3. Begränsa detaljer om processen

Om du känner att du verkligen behöver förklara hur du jobbar, gör det kortfattat och spara detaljerna till senare. Detaljerna kan du dra i till exempel en uppföljning eller ett möte. Behåll ditt fokus på kundens slutresultat. Det är det de investerar i, inte grejen bakom det.

Exempel:

”Genom att jobba med mig får du en steg-för-steg-guide som gör att du snabbt och enkelt kan komma igång med ditt nyhetsbrev – utan att känna dig överväldigad.

Blev du klokare?

Jag hoppas det. Om inte så hör av dig. Jag finns här och kan hjälpa dig att bli både tryggare, säkrare och mer spot on i dina texger. Dessutom lanserar jag inom kort jag två helt nya tjänster. VIP-konferens på Voxer och ett tremånaders 1:1 coaching-program. Håll utkik för det blir något alldeles unikt.

Skriv dig till framgång

I veckans poddavsnitt pratar jag om grejen med att hålla dig kort när du skriver. Har du inte lyssnat så gör gärna det. Skriv dig till framgång hittar du här.

Varma hej ♡

Jessica

Föregående
Föregående

Skriv nyhetsbrev som konverterar

Nästa
Nästa

Anpassa ditt skrivande för olika kanaler – utan att tappa din unika röst