Du lägger supermycket energi och tid på att skapa ett fantastiskt nyhetsbrev, du skickar det, och sedan. Händer ingenting. Dina prenumeranter läser förhoppningsvis ditt mejl, kanske klickar några på dina länkar, men få eller ingen väljer att investera. Känner du känslan?

Kvinna-skriver-laptop-pengar-konverterar-nyhetsbrev-roos-rahmquist
 

Att skriva ett bra nyhetsbrev som engagerar är en kluring. Men allt går, trägen vinner och så vidare. Jag vill gärna dela några strategier för hur du kan hjälpa prenumeranterna på din e-postlista att inte bara läsa ditt innehåll, utan också ta det där viktiga steget – att faktiskt investera.

Så här:

skriv-nyhetsbrev-som-konverterar-roos-rahmquist.jpg

1. Ge värde i varje utskick

Ett bra nyhetsbrev är inte bara ett hopkok av ord och eventuellt bilder. Ett bra nyhetsbrev är en otrolig möjlighet att skapa värde för din målgrupp – att lösa deras problem, besvara deras frågor och erbjuda något de verkligen villhöver och behöver. Har du koll på vilka utmaningar dina prenumeranter har och också hur ditt innehåll kan hjälpa dem?

Ju mer värdefullt ditt innehåll är för dem, ju större förtroende bygger du. Och förtroende är grunden för att någon ska vilja investera hos dig.

2. Använd smarta Call to Actions (CTA:s)

I varje nyhetsbrev du skickar bör det finnas en tydlig call to action. Det kan vara att ladda ner en guide, boka ett samtal eller faktiskt göra ett köp. Oavsett vad, behöver din CTA vara enkel och tydlig.

Att skriva ”Köp nu” är inte särskilt sexigt, eller hur? Hu. Förklara istället varför det är fördelaktigt att faktiskt investera nu-nu. Vad får de? Hur kommer deras liv att bli bättre? Lägg dig vinn om att din CTA känns både personlig och engagerande.

3. Förtroende bygger köpvilja

Människor köper av dem de litar på. Så enkelt är det. Genom att vara konsekvent i dina utskick och hela tiden visa att du förstår din läsares behov, bygger du det där avgörande och så himla viktiga förtroendet.

Ge exempel på hur du tidigare har hjälpt kunder, dela med dig av framgångshistorier, eller varför inte kosta på dig att dela en personlig berättelse om hur du själv har övervunnit något som varit utmanande för dig? Det gör dig relaterbar.

Förtroende är något som du förtjänar över tid. Och genom att vara transparent och bjussig med din kunskap kommer dina prenumeranter att känna sig trygga med att det är hos dig de vill investera när dagen är kommen.

 

4. Segmentera och anpassa dina utskick

Inte alla dina prenumeranter är på samma plats i sin kundresa. Samtidigt. Några kanske är redo att investera medan andra fortfarande är i tankestadiet. Genom att segmentera din lista kan du anpassa dina utskick och skapa ett mer personligt tilltal. Det kan handla om att skicka olika erbjudanden till olika segment beroende på var någon befinner sig i kundresan eller att anpassa innehållet efter deras intressen.

När dina prenumeranter känner att du pratar direkt till dem – att du förstår deras specifika behov och situation – är chansen mycket större att de agerar.

5. Skapa mejlsekvenser

Det kan ta flera mejl innan någon bestämmer sig för att investera. Och det är helt okej. Genom att bygga en sekvens av uppföljningsmejl kan du fortsätta ge värde och påminna dina prenumeranter om dina tjänster. Det här behöver du så klart inte ha i huvudet hela tiden, du gör det med hjälp av automationer. Genom att automatisera dina e-postkampanjer eller vad jag ska kalla det, kan du skapa en sekvens av utskick som kontinuerligt och över tid bygger förtroende och leder till konvertering.

6. Nu-nu

Ett gammalt ”knep” som fungerar gång på gång är att skapa en känsla av brådska. Ge dina prenumeranter en anledning att agera nu som i nu, istället för att vänta. Du kan erbjuda något tidsbegränsat eller ge en exklusiv bonus för dem som agerar inom en viss tid.

Men som alltid, keep it real – dina smarta prenumeranter kommer snabbt att märka om din brådska inte känns genuin. Och genuin behöver du alltid vara.

Skriv ditt nyhetsbrev nu

Så. Sätt dig nu ner och skriv ditt nästa briljanta nyhetsbrev. Nu-nu.

Behöver du hjälp har jag två tips:

Antingen gör du som flera andra och går min kurs Lyckas med nyhetsbrev där vi går igenom allt ifrån varför du behöver nyhetsbrev till hur du bygger din e-postlista, skapar ditt nyhetsbrev, får spridning och mycket mer. Kolla här.

Eller så skriver du dina briljanta nyhetsbrev under en heldags-kick-off med mig. Kick-offen händer på röstappen Voxer så du behöver inte piffa dig. Vi ses ju inte, utan pratar med varandra under hela dagen. Och när dagen är slut har du nyhetsbrev (eller andra texter) du inte trodde fanns. Är du nyfiken på kick-off kan du läsa mer här.

Veckans avsnitt av podden Skriv dig till framgång

I veckans poddavsnitt pratar jag om frustrationen vi alla känner då och då. Du vet när du skriver och skriver utan att noll resultat. Har du inte lyssnat så gör det. Skriv dig till framgång hittar du här.

Varma hej ♡

Jessica

Föregående
Föregående

Du skriver och skriver men får inget resultat …

Nästa
Nästa

Prata om vad istället för hur