Du skriver och skriver men får inget resultat …
Eller, i alla fall inte de resultat du vill ha. Det verkar dumt, eller hur? Som soloprenör är dina texter ett otroligt bra sätt att marknadsföra dig på. Avgörande om du frågar mig. Och att du skriver, det vågar jag påstå. Men det är inte så stor idé att skriva och producera text efter text – om resultatet uteblir.
Det är så lätt att hamna i tvivel där och då. Du tvivlar på dig själv, på din förmåga att skriva och nå ut och så vidare. Men vet du, det är inte dig det är fel på. Du behöver istället kika på vad som gömmer sig bakom. Och – viktigast av allt – hur du kan vända det här till din fördel.
Att skriva är en process …
… det behöver du komma ihåg. Och processer tar tid. Får ta tid. Det handlar om att hitta en balans i dina texter. En balans där du kommunicerar som du och berättar hur du kan hjälpa till samtidigt som du attraherar din målgrupp.
Det är lätt att tro att det är fel på hela din strategi eller till och med att du helt enkelt ”inte ens kan” skriva. Så är det inte. Påstår jag. I de allra flesta fall är det små justeringar i processen som behövs för att vända på ”hela alltet”.
Har du en tydlig målgrupp?
Den frågan tycker jag är den första du ska ställa dig. Kanske når dina texter fram men inte till rätt personer. Du tror att du skriver för din målgrupp men sanningen är att din målgrupp kan vara för bred. Eller för otydlig.
Ta fram papper och penna och fråga dig själv:
Vem skriver jag till?
Sedan trattar du ner. Och trattar ner ännu mer innan du fortsätter med nästa fråga:
Har jag en klar bild av min målgrupps behov och utmaningar?
Om ja. Toppen. Om nej, då behöver du göra en målgruppsanalys och på riktigt förstå vem det är du försöker nå.
Är dina texter anpassade för konvertering?
Alltså gör de det du vill att de ska göra? De kan vara aldrig så informativa och intressanta men ändå sakna det där lilla extra som får människor att känna att de verkligen villhöver det du erbjuder. Din text kan sakna guldkanten. Och guldkanten är en känslan du skapar, behovet du skapar.
Har du en tydlig call to action?
Då menar jag inte om du har en eller inte – det förutsätter jag att du har, haha. Jag menar om den är tydlig. Väcker dina texter något hos din målgrupp så att de utan att blinka är sugna på nästa steg? Om dina texter enbart är informativa – helt utan att vara engagerande, är det svårt att skapa konverteringen du vill ha. Punkt.
Bygger du förtroende?
Också det en fråga du behöver ställa dig. Texter konverterar inte om din målgrupp inte känner förtroende för dig och din expertis.
Du bygger enkelt förtroende i dina texter genom att vara du. Be real och så vidare. Dela med dig av dina erfarenheter och visa att du förstår din målgrupps problem. Först när de känner att du bryr dig om dem och deras situation kommer de vara redo att köpa från dig.
Överös inte din läsare med din kunskap
En annan viktig grej som är värd att ha med dig i bakhuvudet är att inte dela för mycket. Det är lätt att i sin iver dela med oss av all vår kunskap i en enda strid ström. Och det min vän, förvirrar din läsare. Om du poppar ur dig all din kunskap och alla dina idéer blir det svårt för din läsare att förstå vad du egentligen vill att de ska göra.
Det här kommer du runt genom att bestämma dig för att bara ha ett huvudbudskap i din text. Ett huvudbudskap som du bygger din text kring. Det blir enklare för både dig och din läsare.
3 tips på hur du vänder din frustration
Tillbaka till frustrationen både du och jag känner när våra texter inte gör jobbet åt oss. Och du ska få tre konkreta tips på hur du kan göra. Så här:
1. Se till att få feedback
Feedback är ett bra sätt för dig att utveckla och förbättra dina texter. Feedback kan du be om från kollegor, vänner eller allra helst från din målgrupp. Ju mer feedback du får, desto lättare blir det att justera och optimera dina texter så att de verkligen fungerar.
2. Gör om och gör rätt
Om du känner att dina texter inte konvertera som prova dig fram. Gör om och gör rätt helt enkelt. Prova olika rubriker, formuleringar, format och CTA:s. Ibland krävs det ett helt gäng försök innan du hittar rätt.
3. Se över din strategi
Även om du har skapat mycket innehåll kan det hända att du saknar en övergripande strategi för hur du driver din målgrupp mot ett köpbeslut. Gör en plan där varje text har ett syfte och där dina texter tillsammans leder mot ett tydligt mål. Ett smart sätt är att göra en innehållsplan.
Äh, vi tar en fjärde också …
4. Ha tålamod
Superjobbigt, jag vet. Men även om det känns frustrerande att inte få snabba resultat är det viktigt att förstå att grejen med att sälja med dina texter är en långsiktig strategi. Så bjud dig själv på tid och ha tålamod. Dina ”ansträngningar” kommer att ge dig de resultat du vill. I know.
Du är varmt välkommen …
… till Skriv dig till framgång. Ett härligt community för soloprenörer som vill skriva texter som attraherar fler och säljer mer.
I slutet av november öppnar jag för nya medlemmar och jag hoppas så att vi blir riktigt många som kan hjälpa varandra att skriva fullständigt magnetisk copy så att vi alla når våra drömmar. Du kan läsa mer om vad du får i Skriv dig till framgång här, och också skriva upp dig på väntelistan inför öppningen. Det innebär inget annat än att du kommer få ta del av allt härligt som händer först av alla. Du förbinder dig inte till någonting.
Fram tills dörrarna öppnas stuvar jag om en del i kursportalen som redan idag är fylld med härligt material för dig att ta del av. Men jag vill att den ska bli ännu bättre. För din skull.Du är verkligen så, så, SÅ varmt välkommen att ”joina” vårt community Skriv dig till framgång.
Veckans poddavsnitt
I veckans poddavsnitt pratar jag om min “baby” – nyhetsbrev. Om varför det är din bästa marknadsföringsstrategi. Podden Skriv dig till framgång hittar du här.
Varma hej ♡