Går du igång på din egen text?
Om du vill få din målgrupp att på riktigt villhöva din hjälp behöver du själv vara såld på ditt erbjudande. Du behöver gå igång på det du själv skriver. Helt enkelt. Du behöver älska ditt erbjudande men också hur du kommunicerar det. Så mycket att du utan tvekan skulle investera hos dig själv.
Som en kärlekssaga
När insikten har landat hos dig att magin ligger i väl valda och rätt använda ord – då är du på en plats där du älskar att skapa skapa content, nyhetsbrev, landningssidor, säljsidor och så vidare. Lägg till känslan av att älska din idealkund vilket du också förmedlar genom din outstandig och helt magnetiska copy.
Ja men, du hör ju. Det är som värsta kärlekssagan. Och vet du, är du inte där kan du ta dig dit.
Skit i vad andra tycker
Nej, så klart inte. Men sluta fundera så mycket på vad andra tycker om dina texter och ställ dig frågan:
Vad tycker jag om mina texter?
Se det som en strategi. Det där med att skriva texter du själv gillar. En strategi för att skapa innehåll som dels inspirerar men framförallt konverterar.
Att på riktigt tycka om det du själv skriver är inte bara en känsla, utan något som har direkt påverkan på hur dina läsare uppfattar din text men också på din egen produktivitet och motivation.
För att gilla det du själv skriver …
… vill jag ge dig en putt i rätt riktning. Jag tänker så här:
1. Hur pratar du?
För att gilla det du själv skriver behöver du hitta ett språk som är du. Se upp för att fastna i grejen med att försöka låta proffsig eller – ve och fasa – säljig. De där försöken leder sannolikt bara till att dina texter blir opersonliga. Tvärtom mot vad du vill, eller hur?
Fundera över vad som känns naturligt för dig. Är det att vara informativ, rakt på sak, humoristisk, lekfull, varm … något helt annat? Lyssna sedan efter din egen röst när du skriver.
2. Skriv för dig själv – redigera för andra
När du skriver, fokusera på dig själv. På vad som engagerar dig och på vad du vill berätta. Vad känns viktigt?
What? Ska du inte skriva med din målgrupp i åtanke. Absolut, men det kan du ta i steg två om du inte redan är trygg i din egen röst så klart. Då kan du skriva för din målgrupp direkt.
Men så här: när du har skrivit din text är det dags att redigera. Alltid. Och när du redigerar behöver du ha din målgrupp i åtanke.
3. Våga vara personlig
Förra veckan hade vi en workshop i Skriv dig till framgång. Om just vinsterna med att skriva personliga texter. Och det är verkligen så. Det små och till synes oväsentliga personliga detaljerna kan göra hela skillnaden. Kan göra att din läsare – aka målgrupp – fastnar för just dig.
Så våga dela med dig av dig själv. Lärdomar, misstag, favoritfåtöljen med en kopp kaffe, hundpromenaden eller något annat som skvallrar om människan du.
4. Ge värde
Du vet känslan när du ger bort en present. Pirrigt och roligt. Den känslan kan du bjuda dig själv på genom att ge bort värde. Låt värde vara ditt fokus i alla dina texter. Du vinner på det, och din målgrupp vinner på det. Hepp.
5. Var snäll mot dig själv. Alltid.
Det här är jag inte den bästa på, men jag försöker. Det är så viktigt att vara snäll mot dig själv, att ge dig själv utrymme att växa. Att ha tolerans med dig själv. Rom byggdes inte på en dag och ingen text är perfekt från start. Det är okej, för att inte säga nödvändigt, att redigera, förbättra, göra om och göra rätt. Du blir bättre för varje ord du skriver, I know.
Så visa dig själv och dina texter en portion acceptans. Det blir bra. Och du kommer gå igång på dina egna texter. En härlig och eftersträvansvärd känsla ändå. 💃
Din biljett till copy som säljer
Du är så varmt välkommen att hänga med på mitt webinar Skriv copy som säljer. Och för att du verkligen ska ha chansen har du tre dagar att välja emellan: 19, 20 och 21 november.
Under webinaret går jag igenom varför du behöver skriva copy som säljer – och du får mina bästa tips på hur du faktiskt lyckas. Dessutom kommer jag berätta om Skriv dig till framgång och du, som en present ifrån mig får du vara med i vårt härliga community en hel månad gratis. Svårt att motstå ändå, det får du ge mig.
Det är redan nästan hundra anmälda till webinaret så hugg din plats redan idag. Du anmäler dig här.
Vill du …
… kan du så klart skriva upp dig på väntelistan till Skriv dig till framgång redan nu. Jag välkomnar nya medlemmar den 21 november. Väntelistan hittar du här.
Veckans poddavsnitt
I veckans poddavsnitt pratar jag om mod att våga attrahera din målgrupp med dina texter. Då måste du bort från mellanmjölkstexter, eller hur? Varför du behöver mod och hur du hittar det berättar jag i avsnitt 64 i min podd Skriv dig till framgång.
Varma hej ♡