Skriv oemotståndliga texter

 

Att du som soloprenör behöver skriva texter är inget att orda om. Så är det bara. Punkt. Om du då också ser till att skriva oemotståndliga texter kan det ha en otrolig effekt på din marknadsföring. Och därmed för hela din business.

Kakor-skriv-oemotståndlig-text-jessica-roos-rahmquist
 

Jag kastar oss rakt in i ämnet och utforskar hur du kan göra dina texter mer engagerande och mer minnesvärda. Det kan bli magiskt. Jag lovar.

Varför är en oemotståndlig text så viktig?

Men precis, jag börjar med ett varför. Jag gillar varför. Ett varför är bra att ha klart för dig innan du sätter igång. En oemotståndlig och övertygande berättelse är, skulle jag vilja säga, som en bro mellan dig och dina läsare – din målgrupp – på ett sätt som är svårslaget. Det skapar inte bara en relation mellan dig och läsaren utan förvandlar också dina ord till något oförglömligt. Med en bra story i din text blir du ihågkommen. Kan låta banalt men är viktigt som soloprenör.

skriv-oemoståndliga-texter-pin-jessica-roos-rahmquist

Byggstenarna i din text

En stark inledning är själva nyckeln, grunden, till din oemotståndliga story. En stark inledning (tänk rubrik först och främst men också de första inledande meningarna) gör att din läsare blir fast på studs. Om din inledning fångar din läsares uppmärksamhet direkt och gör henne eller honom nyfiken så har du lagt den första byggstenen.

Och efter det lägger du de andra byggstenarna. En efter en låter du din berättelse utvecklas genom att du väver in relevanta detaljer, erfarenheter etc. Se till att din text inte bara blir en text någon läser, utan också upplever.

Det personliga i din text

En annan byggsten du behöver lägga i din stora är det personliga. Yes, nu är vi tillbaka till det. Dela din historia, dina utmaningar, framgångar, tankar och funderingar. Allt med relevans för ditt budskap. Och för att din läsare ska kunna relatera till dig.  

Det här med relevans är intressant. Och så viktigt. När du skriver den här oemotståndliga texten behöver den vara relevant för ditt budskap, för ditt erbjudande och för ditt varumärke. Därför behöver du mitt i allt annat du ska hålla reda på skriva som du.

En genuin berättelse har en kraft i sig som är svårslagen. Genuina texter säljer. Så är det. Ett stavfel hit eller dit kan passera, men tumma aldrig på din autenticitet.

Känslorna i din text

En annan av de viktiga byggstenarna är känslor.

Känslor är som ett magiskt kitt som liksom håller ihop dels din story, men också dig och din målgrupp. Väck något hos din läsare. Nyfikenhet, begär, glädje, hopp eller vad som helst. Om du lyckas väcka känslor med dina texter kommer du också skapa ett behov hos din målgrupp att faktiskt köpa dina tjänster eller produkter. Känslomässig anslutning är en av nycklarna till att skapa relation.

Textens sista byggsten

Precis. En call to action. Det vet du säkert redan.

I din oemotståndliga text kan du tänka att din call to action är steget in i framtiden. Se din call to action som ett spännande kapitel du erbjuder din läsare, som du bjuder in dem till att vara delaktiga i. Din call to action är som en inkörsport till din och din målgrupps fortsatta gemensamma resa.

Tycker du att det är jobbigt att sälja så kan den här metaforen om din call to action som ett framtida kapitel, eller inkörsport om du hellre vill, hjälpa dig att faktiskt presentera ditt erbjudande. Du behöver ju sälja, så är det bara.

Den oemotståndliga texten attraherar …

… och vice versa. Texten som attraherar är oemotståndlig. Om just det, hur du skriver texter som attraherar har jag skrivit om i ett tidigare blogginlägg. Läs gärna det innan du skriver din nästa text. Du hittar inlägget här.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

5 tips för dig som vill skriva texter som säljer

Nästa
Nästa

Våga LinkedIn