5 tips för dig som vill skriva texter som säljer

 

Du som driver företag vill kunna leva på din business. Visst? För att kunna göra det behöver du sälja
– annars har du ingen business utan ytterligare en hobby. Vilket kan vara nog så kul, men kanske inte är vad du strävar efter. Något som bidrar till att du säljer är dina texter. Förutsatt att de är bra.

 

Du ska få fem effektiva tips på hur du skriver texter som faktiskt säljer. Och eftersom du nu säkert redan är nyfiken ska jag gå rakt på sak. Så här:

  1. Målgruppsundersökning
    Innan du ens börjar skriva är det viktigt – superviktigt – att du både känner och förstår din målgrupp. Jag tjatar ofta om det, jag vet. Men det är så viktigt.

    Genom att göra en grundlig undersökning av din målgrupp kan du skapa en effektiv strategi som gör att målgruppen attraheras av din text.

    Identifiera målgruppens behov, önskningar och smärtpunkter för att på bästa sätt formulera ditt budskap.

  2. Håll ditt språk enkelt
    Undvik svåra ord, broderande jargong och så vidare. Det förvirrar läsaren och det är inte vad du vill. Använd ett enkelt och lättbegripligt språk som tydligt kommunicerar ditt budskap. Korta meningar och stycken hjälper din läsare att hålla fokus på det du berättar.

  3. Storytelling
    Människor tycker om att ta del av berättelser. Bjud på sådana. Genom storytelling kan du enkelt skapa en relation, en känslomässig koppling till din målgrupp – något som inte ska underskattas.

    Berätta om kundcase eller använd dig av fiktiva berättelser som kan kopplas till hur din produkt eller dina tjänster kan lösa målgruppens problem och uppfylla deras önskningar.

  4. Ha fokus på fördelar framför funktioner
    Se upp för att enbart lista funktioner som din produkt eller tjänst har. Fokusera istället på de fördelar kunden har om de anlitar dig. Hur kan din produkt eller tjänst förbättra och förenkla deras vardag?

    Kommunicera tydligt så ökar du chansen att sälja ditt erbjudande.

  5. Call-to-actions
    Jag vet. Det här tjatar jag också om. Men det är också viktigt. Om du vill sälja med dina texter.

    En tydlig och lockande cta som innebär att din målgrupp ska köpa din produkt/tjänst, registrera sig, anmäla sig, kontakta dig eller något annat – de viktiga är att din läsare agerar på din cta.

    Var också noga med att din cta är lätt att följa, det vill säga att det inte är krångligt för läsaren att göra det du ber om.

Så, det var fem tips på hur du kan skapa texter som inte bara engagerar utan också ökar dina möjligheter att sälja.

Att skriva för olika plattformar

Det är ämnet för veckans poddavsnitt. Är du soloföretagare gissar jag att du hänger på olika sociala kanaler – det är fantastisk marknadsföring. Gemensamt för de olika plattformarna är att du behöver skriva. Men funkar det att skriva likadant? Lyssna gärna på hur jag tänker kring det. Podden Skriv dig till framgång hittar du här.

Ord som säljer – kostnadsfri föreläsning

Apropå att sälja med text har jag en kostnadsfri miniföreläsning om ord som säljer. Mer än gärna får du ta del av den. Du hittar föreläsningen här.

“Så skriver du bättre” – kurs

Står du och stampar och inte riktigt kommer igång med ditt skrivande kan min minikurs i fem delar, ”Så skriver du bättre”, hjälpa dig att komma igång. Kursen kostar 395:- och består av fem avsnitt som du gör i egen takt. Läs mer och köp den här.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Hitta rätt tonalitet i dina texter

Nästa
Nästa

Skriv oemotståndliga texter