Hitta rätt tonalitet i dina texter

Att skriva säljande texter som ett led i din marknadsföring är en konstform. Det räcker inte att enbart presentera information om ditt erbjudande, du behöver skriva din text på ett sätt som engagerar och övertygar din målgrupp så att de tar action på det sätt du vill. Det är du som bestämmer i vilken riktning din läsare ska gå. En avgörande faktor är din tonalitet.

noter-toner-tonalitet-roos-rahmquist

Hur hittar du din tonalitet?

Innan du börjar ”arbetet” med att definiera din tonalitet är det – som alltid – viktigt att ha koll på din målgrupp.

  • Vem skriver du för?

  • Vad är din målgrupps behov, önskemål och smärtpunkter.

När du har en klar bild av hur din målgrupp ser ut, och också känner den, kan du enklare anpassa tonen i dina texter så att de upplevs personliga. På så sätt får du din text att ”jobba” för dig.  

Ditt personliga varumärke – i text

Tänk på din tonalitet som en förlängning av ditt varumärkes identitet/värderingar, och låt den tonaliteten genomsyra dina texter. Jag ska ge dig två exempel:

 Om ditt varumärke är ungdomligt och … lekfullt – då bör det avspeglas i din text genom till exempel en lättsam och humoristisk tonalitet.

Om ditt varumärke är mer professionellt, strikt eller auktoritärt, ja då bör din tonalitet vara av det mer formella slaget. Genvägar är ofta senvägar

Att välja den korta och enkla vägen är sällan att välja den bästa vägen. Se därför mina två tips ovan som ett sätt att komma igång. När du börjat traska på vägen kan du välja den längre och mer djupgående stigen. Den som verkligen lyfter dina texter. Håll i hatten för nu får du många råd att hålla reda på:

En tonalitetsguide är bra att ha

Vad är ens tonalitetsguide? Tänk dig ett dokument som fastställer riktlinjerna för tonen i dina texter. Men, tänker du kanske, behöver jag det som soloprenör? Japp. Tycker jag. Se din tonalitetsguide som ett ankare att hålla fast vid. Låt den innehålla ord, fraser och ”stilar” du tycker passar ditt varumärke och målgrupp. En tydlig tonalitetsguide hjälper dig att säkerställa att alla dina texter är enhetliga

Låt tonaliteten ta form

Är du inte en van skribent kan det ta tid att hitta den tonalitet du tycker känns rätt. Och dra dig inte för att ”göra om och göra rätt” – du kan justera din tonalitet baserat på den feedback och de resultat du får. Det är helt okej, inget är ju hugget i sten.

Att hitta rätt tonalitet i dina texter skulle jag säga är en viktig komponent när du vill skriva texter som säljer. Genom att förstå din målgrupp, sätta ditt personliga varumärke, skapa en tonalitetsguide samt testa och revidera blir det lättare för dig att skapa copy som engagerar, övertygar och säljer.

Utöver att hitta din tonalitet behöver du hitta din röst. Är du nyfiken på hur kan du läsa ett av mina tidigare blogginlägg här.

Och du, sluta sträva efter perfektion. Fokusera istället på alla framsteg du gör. Om det här pratar jag om i avsnitt 31 av min podd Skriv dig till framgång. Lyssna gärna om du är en av dem som bromsar dig själv genom att tänka perfektion.

Varmt välkommen – jag hoppas att vi ses.

 

Varma hej,

Jessica

 

Föregående
Föregående

Vill du sälja med dina texter? Skriv inkluderande.

Nästa
Nästa

5 tips för dig som vill skriva texter som säljer