Vill du sälja med dina texter? Skriv inkluderande.

 

Att skriva inkluderande är, i mitt tycke, relativt avgörande när du vill skriva text som säljer. Av så många olika anledningar. Att skriva inkluderande gör att dina texter når och också pratar med en bredare publik.

 

Ja men, tänker du kanske, min målgrupp är så snäv att jag inte behöver nå bredare. Kanske. Men även inom din snäva målgrupp finns olika människor som alla behöver inkluderas. De är olika för att de är just människor. Och vi människor är olika, får vara olika och behöver vara olika. Om en enda människa känner sig exkluderad av din text är skadan skedd. Såret är öppet och det gör ont.

Låt din text beröra och inkludera

För att din text inte ska förlora sitt syfte bör du skapa den på  ett sätt så att alla känner sig berörda och inkluderade.

Missförstå mig inte. Jag tror inte att du sitter på din kammare och medvetet skriver texter som exkluderar. Men det är lätt att trilla i fällan och det enda sättet du kan undvika det på är att lägga dig vinn om att aktivt tänka inkludering när du skriver.

Skriv så att ingen känner sig utesluten på grund av ålder, kön, könsöverskridande identitet, etnicitet, religion, funktionsrikedom, socioekonomisk status och så vidare. Det är oerhört viktigt. Låt dina texter beröra och inkludera. Dina läsare vinner på det, du vinner på det och ditt företag vinner på det. Alla vinner.

Skriv-inkluderande-pins-jessica-roos-rahmquist.png

Så skriver du inkluderande

För att skriva inkluderande kan du till exempel använda dig av könsneutrala uttryck som vårdnadshavare istället för mamma och pappa.

Du kan – och bör – också undvika stereotypa beskrivningar av människor som till exempel att en sjuksköterska alltid är en kvinna och en lastbilschaufför alltid är en man. Ha inte könstillhörighet som utgångspunkt när du beskriver en människa eller en roll.

Stereotyper i dina texter kan plättlätt skapa en snäv och exkluderande upplevelse för din läsare. Genom att undvika stereotyper öppnar du upp för mångfald – både vad gäller yrkesval och identiteter.

Behöver du ens vissa ord?

Fundera över om du behöver använda dig av ord som betecknar någons identitet? Är det ens viktigt i sammanhanget att nämna att någon till exempel är muslim, vit, svart, rom, har en funktionsrikedom, är kvinna eller man? Om inte – skippa det. Punkt.

När du skriver inkluderande behöver du vara medveten om ditt språk och aktivt välja ord och termer som inkluderar alla.  Jag ska ge dig tre tips vad gäller stereotyper relaterade till kön:

1.   Undvik antaganden om kön och använd istället könsneutrala termer.

2.   Kom ihåg att olika yrken och roller inte är bundna till kön.

3.   Förstå mångfalden av bakgrunden och identifieringar – och försök att inkludera olika perspektiv.

Inkluderande skrivande handlar om så mycket

Inkluderande skrivande handlar så klart inte bara om att undvika stereotyper relaterade till kön utan också till (som jag skrev ovan) ålder, etnicitet, religion, funktionsrikedom med mera. Allt för att skapa en mångsidig och representativ ton i dina texter. 

Om vi pratar etnicitet behöver du vara medveten om mångfalden av etniciteter och undvika generaliseringar. Beroende på vilken typ av text du skriver kan du välja att använda specifika termer och beskrivningar för att inkludera olika kulturella bakgrunder. Med ”beroende på vilken typ text” menar jag att du i alla texter i ditt företagande sannolikt inte behöver tänka just etnicitet. Men om – gör det.

Du ska få ett exempel:

Om du till exempel ska beskriva ditt företags globala team behöver du inte rada upp en mängd etniska grupper – med risk för att någon känner sig exkluderad. Istället kan du formulera dig så här:

“Vårt globala team består av människor från olika etniciteter och kulturer vilket berikar vår arbetsmiljö.”

På så vis inkluderar du alla etniciteter.

Undvik fördomar i dina texter 

Pratar vi funktionsrikedom, vilket ligger mig varmt om hjärtat, kan du enkelt inkludera och undvika att koppla vissa egenskaper till vissa funktionsrikedomar. Släng dig inte med fördomar du tror är sanna. Världen kryllar av fördomar och du behöver inte presentera dem. Fördomar är inte sanna.

Använd ett inkluderande språk för att belysa mångfalden i din målgrupp.

Skrivövning om inkluderande skrivande 

Om du tycker det känns svårt att skriva inkluderande, eller om du är osäker på om du idag faktiskt gör det vill jag ge dig en enkel övning. Så här:

Skriv en text om en produkt eller tjänst du erbjuder och titta aktivt på hur du kan göra din text mer inkluderande genom att undvika stereotyper och genom att använda könsneutrala termer. Prova. Det kommer ge dig nya glasögon.

Hitta din röst som skribent

När du aktivt tänker på ditt skrivande, gör dig medveten om hur du skriver – till exempel inkluderande – är du hjälpt av att ha hittat din röst. Vad det innebär att hitta din röst som skribent pratar jag om i avsnitt 33 av min podd Skriv dig till framgång. Lyssna gärna på avsnittet innan du skriver din nästa text. Det gör du enkelt här.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Att skriva lockande texter – 5 tips

Nästa
Nästa

Hitta rätt tonalitet i dina texter