Att skriva lockande texter – 5 tips

 

”Hur skriver jag text som säljer?” kan vara den vanligaste frågan jag i min roll som skrivcoach får. Och det finns inget enkelt svar på det. Det är så många parametrar som styr. Och den skoningslösa sanningen är att de flesta texter vi skriver blir inte ens lästa. Puh.

fem-tips-lockande-text-roos-rahmquist
 

För att en text ska sälja åt dig behöver du först och främst skriva så att du lockar din läsare. Så att hen blir attraherad. Och det är svårt. Riktigt svårt. Informationsflödet vi alla möter dagligen är minst sagt överväldigande och gör att dina texter är utsatta för en enorm konkurrens. Puh en gång till.

En lockande text kommer din läsare ihåg även när hen vaknar dagen efter att ha läst den. Med andra ord behöver du skriva icke-tråkiga texter som blir ihågkomna. Och hur skriver du en icke-tråkig text? Men så här:

Skriv & skapa relation

Skribenter jobbar i uppförsbacke – det är se´n gammalt –  men ingenting är omöjligt och självklart kan du lära dig skriva texter som lockar. Och säljer. För det är när attraktionen kommer in i texten som magi sker. Det är då du bygger relation med din läsare, bondar på ett sätt som är nödvändigt för att säljet ska komma.

Och du, precis som i vilken relation som helst bör du ta det varsamt inledningsvis, var inte för ”på”.

Säg det med en story

När du vill engagera och övertyga din målgrupp om att just ditt erbjudande är ”the one and only” funkar det inte att informera, du behöver berätta.

Att blanda in människor i dina texter är ett enkelt knep när du vill skapa en bra story: kunder, någon i ditt nätverk etc. Och se till att det händer något med/hos människan som gör att läsaren inte vill lämna din text. Människor gör det enkelt för din läsare att relatera. Din läsare är ju också människa.

Det behöver inte vara en lång story, den behöver inte vara utlämnande – den behöver bara vara berättande.

Skriv något nytt

Note to self: floskler, klyschor, plattityder och jargong göre sig icke besvär i dina texter. De lockar inte. Våra hjärnor är så trötta på floskler, klyschor, plattityder och jargong. Jag lovar. Och jag har svårt att tro att någon enda företagare säljer med hjälp av klyschor, citat från en nobelpristagare för hundra år sedan och så vidare. Orden kan vara hur kloka som helst – men de är urvattnade.

Så skriv något nytt. Gör något nytt med dina texter. Fyll dem med ett språk som är ditt – och som speglar ditt varumärke.

Skriv så att folk förstår

Det här är så viktigt. Undvik att slänga dig med coola branschord som din kund inte känner till. Sådana ord kan få din läsare att känna sig aningen ”dum” och det är ingen skön känsla. Personen som känner sig ”dum” när hen läser din text vänder sig sannolikt till någon annan. Hur du kan ”säkerställa” att din målgrupp förstår dig förklarar jag under nästa rubrik.

Byt stol när du skriver lockande texter

Varför? För att du vet för mycket om dig och om ditt erbjudande. Och allt annat som hör till ditt företagande. Så mycket att du har svårt att sätta dig in i hur det är att vara din kund som inte har din gedigna kunskap – och kanske inte ens samma brinnande intresse som du har.

Din läsare, som förhoppningsvis är din målgrupp och kanske till och med kund ser saken från ett helt annat håll än du gör. Därför behöver du byta stol och istället provsitta din kunds stol. Så att du kan skriva ur hens perspektiv.

Så, mina fem tips för att skriva text som lockar är:

1.     skriv så att du skapar relation

2.     berätta en story

3.     skriv något nytt

4.     skriv så att folk förstår

5.     byt stol med din målgrupp

Vad vill du med din text? Egentligen.

En god början, oavsett text du, är att aktivt fundera över vad du vill med din text. Egentligen. Vilket är ditt syfte och ditt mål? Först då kan du få dina texter att göra jobbet.

Det här är också ämnet för veckans poddavsnitt. Lyssna gärna på avsnitt 34 av Skriv dig till framgång så får du ”mer kött på benen” (en tröttsam klyscha, eller hur?) Lyssnar på podden gör du här.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Hemligheterna bakom rubriker som lockar

Nästa
Nästa

Vill du sälja med dina texter? Skriv inkluderande.