Hemligheterna bakom rubriker som lockar

 

“Informationsöverflöd gör uppmärksamhet till en bristvara.”
Jag vet inte riktigt var jag hörde det, men det är ett uttryck som stannat kvar hos mig. För visst är det så. Vi utsätts för ett enormt informationsflöde idag och det mesta fångar faktiskt inte vår uppmärksamhet. Vi skrollar förbi helt enkelt. Vill du skriva skrollstoppande texter behöver du börja med rubriken.

dagbok-kvinna-skriver-rubrik-roos-rahmquist.jpg
 

En riktigt bra rubrik kan fånga din läsares (aka målgrupps) uppmärksamhet på studs. Det är faktiskt alldeles möjligt. Hur du ger dig själv de bästa förutsättningarna för att skriva en skrollstoppande rubrik ska jag försöka bena ut för dig i den här artikeln.

Var relevant & specifik

Bland det första du behöver tänka på när du sätter dig ner för att skriva din briljanta rubrik är att den behöver vara både relevant och specifik för din målgrupp och för textens ämne. Med det menar jag att du ska undvika det generella, skippa mellanmjölken helt enkelt. Istället bör du fokusera på att ge dina läsare en klar och tydlig bild över vad din text innehåller, så att de redan i rubriken vet vad de kan förvänta sig.

Hemligheterna-bakom-rubriker-roos-rahmquist.jpg

Istället för att skriva:

10 tips för att öka din försäljning online

kan du skriva:

10 strategier som kan fördubbla din onlineförsäljning – på en månad

Visst är det stor skillnad ändå? I det andra exemplet får du veta mer specifikt att det handlar om strategier som kan fördubbla din försäljning på en månad.

Använd dig av triggerord i din rubrik

Så kallade triggerord, alltså ord som väcker känslor och skapar någon form av reaktion hos din läsare är toppen att använda i din rubrik. Triggerord kan verkligen locka och dra uppmärksamheten till sig.

Iställt för att skriva:

Förbättra din hälsa

skriv hellre:

Optimera din hälsa steg för steg

Det blir också stor skillnad, visst?

Nyfikenhet & förväntan

Ja, det säger sig nästan själv. Att en bra rubrik bör väcka nyfikenhet och skapa förväntan hos läsaren så att de vill läsa vidare. För att få reda på mer helt enkelt. Nyfikenhet och förväntan kan du väcka genom att använda dig av retoriska frågor, löften om resultat (men luras aldrig) eller med en antydan om en hemlighet du står i begrepp att avslöja. Alla vill väl veta en hemlis …

Så här: 

Så blir du framgångsrik

Visst känns det lite blaha? Håll med om det. Om du istället skulle skriva:

Hemligheten som gör dig framgångsrik …

Så blir känslan en annan.

Testa & optimera

Att testa och också optimera dina rubriker för att se vad som funkar bäst för just din målgrupp är lätt att glömma, men så värdefullt. Prova några olika varianter av din rubrik och kika sedan på vilka som gett mest klick och engagemang, beroende på var du publicerar.

Så. Nu har du ett antal strategier som jag hoppas kan hjälpa dig att skapa skrollstoppande rubriker. Som får din läsare att haja till och vilja läsa mer. En sådan rubrik ökar chanserna för att din text ska bli läst. Kom ihåg att våga. Var kreativ, ta ut svängarna, experimentera och anpassa dina rubriker efter dina mål och efter din målgrupps behov.

Och kom ihåg att ställa dig frågan: Vad är det bästa som kan hända?  

Skriv personligt utan att vara privat

Det är en kluring. Rör kanske inte så mycket rubriken som resten av texten, även om du i rubriken också kan trilla i fällan att vara för privat. Många har svårt att hitta sin gräns för vad som är personligt respektive privat. Jag hör det bland mina medlemmar och bland mina coachingklienter. Gränsen är viktig att hitta, viktig att känna. Samtidigt är det otroligt viktigt att faktiskt våga vara personlig när du skriver texter du vill ska sälja. Genom att vara personlig skapar du relation till din målgrupp. I avsnitt 35 av podden Skriv dig till framgång pratar jag om strategier som kan hjälpa dig att bena ut vad som är vad. Lyssnar på podden gör du här.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Copywriting för sociala medier – så skapar du engagerande innehåll som konverterar

Nästa
Nästa

Att skriva lockande texter – 5 tips