Copywriting för sociala medier – så skapar du engagerande innehåll som konverterar

 

Det är vad alla företagare önskar och behöver tänker jag. Vi behöver konverteringar. Jag behöver det och du, om du är företagare. Och sociala medier är en guldgruva vad gäller marknadsföringstrategier för företag i alla storlekar och branscher.

Telefon-i-handen-copy-sociala-medier-roos-rahmquist
 

Men det räcker dessvärre inte att bara vara närvarande på sociala medieplattformar – om du vill nå framgång. Det är också avgörande att skapa engagerande och övertygande innehåll som i slutändan faktiskt genererar konverteringar.

Jag ska ge dig fem effektiva strategier för just copywriting i sociala medier. Strategier kan hjälpa dig att öka dina konverteringar och nå de mål du har satt upp för just dig. Så här:

1. Förstå din målgrupp
Du har hört det från mig många gånger förr men igen: för att skapa engagerande innehåll på sociala medier är det avgörande att förstå din målgrupp och deras intressen, behov och smärtpunkter. Använd dig av marknadsundersökningar, kundinsikter och analysverktyg för att få klarhet i hur just din målgrupp fungerar.

2. Använd bra visuellt innehåll
Bilder och visuellt innehåll har en enorm påverkan på engagemanget på sociala medier. Kanske framförallt instagram. Jag är ingen expert på området men så mycket vet jag att du vinner på att använda högkvalitativa bilder, grafik och videos som fångar din målgrupps uppmärksamhet och lockar dem att engagera sig i ditt innehåll.

3. Pass på med din ton och röst  
Anpassa din ton och din röst både till din målgrupp och till ditt personliga varumärke. Se till att vara autentisk och engagerande för att skapa ett starkare band till din målgrupp – ett enkelt sätt att öka chanserna för konvertering.

4. Krångla inte till din CTA
Se till att i varje inlägg inkludera en tydlig call to action. Alltså något du vill att din läsare ska göra: klicka på en länk, köpa något, svara på en fråga eller liknande. Krångla inte till din CTA – gör det enkelt för både dig och din målgrupp.

5. Prova dig fram
Genom att testa olika typer av innehåll, rubriker, bilder och CTA:s kan du se vad som engagerar just din målgrupp. Analysera sedan resultaten och använd dig av svaren för att optimera din copywritingstrategi för sociala medier. Över tid. Rom byggdes inte på en dag, det är värt att komma ihåg.

Genom att använda de här fem strategierna kan du enklare skapa engagerande innehåll till dina sociala medier. Innehåll som attraherar din målgrupp och på så vis öka dina konverteringar. Kika inte så mycket på hur andra gör, mer än att inspireras. Hitta din grej helt enkelt. Du, ditt företag och din målgrupp är unikt.

Hur modig är du?

Innan jag ”rundar av” den här artikeln undrar jag hur modig du är vad gäller LinkedIn? Hänger du där? Om nej, jag fattar precis. Om du hänger där men bara i kulisserna så fattar jag det också. Been there, done that och så vidare.

Det tog mig flera år att våga synas på LinkedIn. Så här i efterhand var grejen med att som företagare smyga i kulisserna på LinkedIn något av det dummaste jag har gjort. För när jag till slut, efter måååånga år, vågade ge mig till känna, vågade interagera, bygga nätverk och skriva inlägg så hände något. Mitt drömnätverk började ta form, mina inlägg engagerade och samarbetsförfrågningar trillade in.

LinkedIn är för alla

Idag är LinkedIn mitt happy place och också stället där jag har – och får – mest samarbeten. Jag vill att du också ska ha det så. Det är inte svårt bara du vet hur du ska göra. Och tänka. Att det kräver mod, det är jag den första att skriva under på.

För att din LinkedIn-resa inte ska ta så lång tid som min har jag skapat en digital kurs till dig, Våga LinkedIn. En kurs som gör att du på bara fyra veckor kan ha kommit lika långt som jag har gjort på flera år. Är du nyfiken kan du läsa mer om Våga Linkedin här. Fram till och med den 30 april 2024 är priset dessutom alldeles sanslöst lågt.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

10 effektiva call-to-actions som hjälper dig att faktiskt sälja med dina texter

Nästa
Nästa

Hemligheterna bakom rubriker som lockar