10 effektiva call-to-actions som hjälper dig att faktiskt sälja med dina texter

 

Häromdagen skrev jag ett inlägg på LinkedIn om call-to-actions, eller cta:s som de kallas. En call-to-action är något du uppmanar din läsare att göra när hen läst din text. Kommentarerna på mitt inlägg bekräftar det jag hör från mina medlemmar i Skriv dig till framgång, och ifrån mina övriga kunder:
”Call to actions är jobbiga att formulera.”

 

Kanske inte så jobbiga att skriva om vi ska vara ärliga, mer jobbiga att ha med i texten. För att det är lätt att du känner dig för ”på”, för säljig, vilket många av oss inte vill vara. Samtidigt behöver både du och jag sälja – säljer du inte har du inget företag utan ytterligare en hobby.

Som att ta din kund i handen

Jag brukar tänka på cta:s som en vänlig gest. Som att jag tar min läsare i handen och följer med hen på en promenad mot önskat läge. Och att det är jag som är kartläsare och visar vägen. Visst känns det inte lika jobbigt då?

En cta är en av de mest kritiska delarna av varje text du vill sälja med. En välformulerad cta kan vara skillnaden mellan en intresserad läsare och en betalande kund. Det kräver dock att du använder dig av ett övertygande språk och också strategiska tekniker för att locka din målgrupp att agera.

För att hjälpa dig på traven listar jag tio effektiva cta:s som du kan använda i dina texter för att ”maximera” dina konverteringar. Kom ihåg att du behöver anpassa dem till dig, din målgrupp och ditt erbjudande.

10-effektiva-call-to-actions-roos-rahmquist.png

1. ”Klicka här för att få din gratis provperiod”
Att erbjuda en provperiod är ett effektivt sätt att locka nya kunder. Och genom att använda en cta som ger möjligheten att få något kostnadsfritt kan du öka dina konverteringar.

2. ”Klicka här för att få 20 % rabatt.”
Erbjudanden om rabatt är bra incitament när du vill få människor att faktiskt agera.

3. ”Få tillgång nu.” 
Kort och enkel cta som skapar en känsla av brådska. Och vem vill missa tåget liksom?

4. ”Boka din kostnadsfria konsultation nu.”
Att erbjuda en gratis konsultation är ett bra sätt att visa din expertis och på så vis övertyga dina potentiella kunder att välja just dig.

5. ”Klicka här för att lära dig mer.”
Med en sådan cta lockar du dina läsare att fortsätta läsa och lära sig mer om ditt erbjudande. Vi är alla ”nyfikna i en strut” tänker jag.

6. ”Gå med i mitt community och få tillgång till bonusmaterial.”
Att erbjuda medlemskap är ett bra sätt att bygga både lojalitet och engagemang. Kom ihåg att framhäva fördelarna med att vara medlem hos just dig.

7. ”Klicka för att komma igång.”
En cta som inspirerar läsarna att agera och på studs börja sin resa mot det resultat ditt erbjudande utlovar. Att motivera är att gå mot att öka dina konverteringar.

8. ”Beställ nu för gratis frakt.”
Människor gillar att bli bjudna, så enkelt är det. Om det är aldrig så lite – som gratis frakt – skapar det en härlig känsla och ska därför inte underskattas.

9. ”Skapa ett konto idag och få tillgång till allt material direkt.”
Exklusiva ”grejer” för registrerade användare är ett bra sätt om du vill att din läsare ska skapa ett konto hos dig.

10. ”Anmäl dig till mitt nyhetsbrev och få tips och erbjudanden direkt i din inkorg.”
Att få något inte alla får ökar chansen till nya/fler prenumeranter.

Yes, jag vet. Ovan tio exempel är inte skrivna med jordens roligaste språk. Men det är med flit. Du behöver nämligen hitta din röst och din tonalitet varför ditt uppdrag blir att skriva om dem så att de passar dig.

Tack för Våga LinkedIn – och tack för dig

Förra veckan lanserade jag min kurs Våga LinkedIn och flera av er valde att investera i sig själva, sitt LinkedIn och sitt företag genom att hoppa på tåget tidigare i veckan. Jag ser dessutom att hundratals har varit inne och kikat på kurssidan vilket gör mig sjukt glad. Det betyder att ni är många som verkligen vill utveckla ert LinkedIn. Jag klurar lite på vad just du behöver för att bestämma dig?

För två veckor sedan fick jag ett dm ifrån en kvinna på LinkedIn. Vi var inte kontakter (då) men hon hade fastnat för mitt sätt att skriva. Och nu behövde hon hjälp. Efter ett möte och några textvändor har jag nu hjälpt henne med tre vitt skilda texter. Förutom en ny och väldigt trevlig kontakt gjorde uppdraget att jag på studs kunde fakturera 30 000:-. Och det är precis så här LinkedIn fungerar. Bara du vågar. Min fråga till dig är om du har råd att avstå?

För att din LinkedIn-resa inte ska ta så lång tid som min har jag skapat kursen Våga LinkedIn. En kurs som gör att du på bara fyra veckor kan ha kommit lika långt som jag har gjort på flera år. Är du nyfiken kan du läsa mer om Våga Linkedin här.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Skriv texter som säljer genom att fokusera på kundens behov och önskemål

Nästa
Nästa

Copywriting för sociala medier – så skapar du engagerande innehåll som konverterar