Skriv texter som säljer genom att fokusera på kundens behov och önskemål

 

Med andra ord kallas det målgruppsorienterad copywriting. Att skriva för din målgrupp är en av hemligheterna bakom riktigt bra copy. Det är så himla lätt att fastna i fällan att fokusera på dina egna produkter eller tjänster när du skriver – fast det är din målgrupp som ska stå i centrum för allt du gör och skriver. Helt enkelt för att det är din målgrupp, din kund, som är hjälten. Och det är deras behov och önskemål som ska vägleda dig när du skriver.

Malgruppsanpassad-copywriting-roos-rahmquist.jpg
 

Övertyga & konvertera med dina texter

Jag brukar tänka på cta:s som en vänlig gest. Som att jag tar min läsare i handen och följer med hen på en promenad mot önskat läge. Och att det är jag som är kartläsare och visar vägen. Visst känns det inte lika jobbigt då?

En cta är en av de mest kritiska delarna av varje text du vill sälja med. En välformulerad cta kan vara skillnaden mellan en intresserad läsare och en betalande kund. Det kräver dock att du använder dig av ett övertygande språk och också strategiska tekniker för att locka din målgrupp att agera.

För att hjälpa dig på traven listar jag tio effektiva cta:s som du kan använda i dina texter för att ”maximera” dina konverteringar. Kom ihåg att du behöver anpassa dem till dig, din målgrupp och ditt erbjudande.

Förstå din målgrupp

Det här tjatar jag mycket om. Nästan i varje blogginlägg tar jag upp det men det är de facto så viktigt att du förstår din målgrupp. Vilka är de? Vad driver dem? Vilka problem vill de ha hjälp att lösa? Och så vidare. Först när du förstår din målgrupp kan du skapa copy som pratar till dem.

Målgruppsanpassa din text

Att använda ett språk din målgrupp förstår och kan relatera till är a och o. Då bondar dem med dig. Branschjargong och ”fina” ord göre sig icke besvär. Skriv enkelt och tydligt, gärna pratcopy.

Vilka fördelar ger ditt erbjudande?

Skippa grejen med att lista egenskaperna din produkt eller tjänst har, till förmån för de fördelar din målgrupp har av den. Hur kan en investering i ditt erbjudande förbättra och förenkla din målgrupps tillvaro? Skriv det så ökar du chansen för konverteringar.

Social bekräftelse – guld i dina texter

Få saker är så kraftfullt som social bekräftelse. Är tidigare kunder nöjda, berätta det. Beskriv hur din hjälp har tagit dem framåt, löst problem etc. Som soloföretagare är det därför värdefullt att faktiskt be om omdömen och rekommendationer. När du läser om vilken nytta någon annan har haft av en tjänst eller produkt du är intresserad av, ger det dig förtroende. Visst? Precis så funkar andra också. Förtroende hos din målgrupp är något du enkelt kan skapa genom att dela testemonials från dina andra kunder.

Det var “alles”. Några enkla tips för att skapa målgruppsorienterad copy som både övertygar och konverterar. Note to self: Det handlar om din målgrupp och hur du kan hjälpa dem att uppnå sina mål. Inte om dig och din tjänst.

Kostnadsfri miniföreläsning om att skriva så du säljer

Vill du lära dig mer om att skriva så att du säljer är du varmt välkommen att ta del av min kostnadsfria miniföreläsning. Du hittar den här.

Skriv dig till framgång – nytt poddavsnitt

Veckans poddavsnitt handlar om att börja från slutet när du skriver. Och då menar jag inte att du ska börja med att skriva sista ordet utan om något helt annat. Lyssnar gör du här. Om du gillar podden blir jag glad om du skriver en recension i appen där du lyssnar – så att fler får ta del.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Lyckas med dina nyhetsbrev

Nästa
Nästa

10 effektiva call-to-actions som hjälper dig att faktiskt sälja med dina texter