De är ett så smart att sälja ditt erbjudande på. Och inte bara det. Nyhetsbrev är ett fantastiskt sätt att låta din målgrupp lära känna dig, och för dig att lära känna dem. Win-win helt enkelt. Skriver du inte nyhetsbrev idag tycker jag att du ska börja direkt. Helst igår. Och skriver du nyhetsbrev tycker jag att du ska hålla koll på öppningsfrekvensen.

Lyckas-med-nyhetsbrev-roos-rahmquist
 

Öppningsfrekvensen, alltså hur många som faktiskt öppnar ditt nyhetsbrev, är otroligt viktig. Om väldigt få öppnar behöver du ändra strategi för att kunna använda dig av dina nyhetsbrev på ett smart, strategiskt och lönsamt sätt.

lyckas-med-nyhetsbrev-roos-rahmquist

Smarta nyhetsbrev

Vad menar jag med smarta nyhetsbrev? Jo, att de är strategiska och lönsamma. Att du genom dina nyhetsbrev faktiskt kan sälja ditt erbjudande. De som är på din lista har själva valt att ta emot dina mejl. Och det är guld. De är din målgrupp och är intresserade av vad du har berätta. De uppskattar värdet du ger. En skattkista.

Att tänka på

Det finns mycket att tänka på när du skriver nyhetsbrev. Det allra första och initialt viktigaste är din ämnesradsrubrik. Det är den som avgör om mottagaren väljer att öppna ditt mejl direkt, eller om det får vänta till senare. Eller ve och fasa om ditt mejl hamnar i papperskorgen utan att öppnas.

Hur du skriver din bästa ämnesrad finns inget facit för. Men vi kan vara överens om att du behöver sticka ut. Du kan inte skriva mellanmjölk.

När din mottagare öppnat ditt mejl behöver fånga deras uppmärksamhet direkt. Från första meningen behöver du väcka nyfikenhet – eller någon annan känsla – som gör att din läsare vill veta mer.

Ge värde i dina nyhetsbrev

I ditt nyhetsbrev behöver du ge värde. Jag hörde någon säga att du ska spara det bästa till sist. Och jag håller inte med. Jag tycker du ska göra tvärtom. Ge ditt bjussigaste tips först, det andra kan du prata om längre ner i mejlet.

Ger du det bästa från start så kommer din mottagare vilja läsa till sista raden. Och det är ett av dina mål. Att skriva och ingen läser är som att elda för kråkorna för att använda en sliten klyscha.

Har du haft någon brevvän?

Du behöver också tänka på att vara personlig i ditt nyhetsbrev. Skriv som att du skriver till en kompis. Är du född innan 90-talet har du säkert precis som jag haft brevvänner – skriv som till en brevvän. Det är inte svårare än så.

Och du, lämna inte för mycket information i ett och samma nyhetsbrev. Risken är att din läsare går vilse bland alla tips och råd du vill förmedla. Ett, två eller tre värdefulla tips är toppen. Resten sparar du till nästa nyhetsbrev.

Om jag sammanfattar:

  • ha koll på din ämnesradsrubrik

  • ge värde

  • det bjussigaste först

  • var personlig

  • ge inte för mycket information i ett och samma mejl

10 ämnesradsrubriker till dig

Om du har idétorka och ingen aning om vad du ska skriva i din ämnesrad i ditt nästa nyhetsbrev har jag sammanställt tio förslag till dig. Hämta dem här och anpassa dem sedan efter din målgrupp och ditt erbjudande.

Skriv dig till framgång – nytt poddavsnitt

I veckans poddavsnitt besvarar jag den vanligaste frågan jag får: Hur skriver jag copy som säljer?

Nyfiken? Lyssnar gör du här. Om du gillar podden blir jag glad om du skriver en recension i appen där du lyssnar – så att fler får ta del.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Strategier för dig som vill skriva text som säljer

Nästa
Nästa

Skriv texter som säljer genom att fokusera på kundens behov och önskemål