Strategier för dig som vill skriva text som säljer

 

Att skriva texter som säljer är en konst. Samtidigt nödvänigt för dig som är soloprenör. Och – du varken kan eller vill lägga oändligt med tid på att skapa texter. På att skapa content. Du vill ju göra det du är bäst på, eller hur?

kvinna-skriver-dator-roos-rahmquist
 

Därför behöver du hitta strategier för att snabbt skapa text som säljer. Och ju mer du skriver, ju bättre blir du. Jag ska ge dig några nyckelstrategier du kan använda dig av när du skriver dina texter.

Jag tar dem rakt upp och ner..

Känn din målgrupp

För att skriva texter som verkligen pratar med just din målgrupp är det viktigt att du förstår deras behov, önskemål och problem. Jag lovar, de vet inte alltid själva att de har ett probelm eller vad problemet är. Det är din uppgift att få dem att förstå sitt problem och vilja ha en lösning på det.

Skriv smarta rubriker

Rubriken är det första dina läsare ser, och den måste fånga deras uppmärksamhet på studs. Pronto. Använd kraftfulla och tydliga ord som väcker nyfikenhet och drar dem med in i resten av texten. En smart rubrik kan vara skillnaden mellan en läst och en oläst text.

Skapa känslomässig koppling

Din målgrupp köper inte bara med logik utan också med känslor. Med hjärtat. Använd storytelling för att skapa ett känslomässigt band mellan dig och din målgrupp. Var bjussig och dela personliga erfarenheter och gärna kundberättelser som visar hur din produkt eller tjänst har gjort skillnad för någon annan.

Fokusera på fördelarna

Istället för att lista funktionerna i din produkt eller tjänst, lyft fördelarna din målgrupp kommer att uppleva om de väljer att investera. Hur kommer deras liv att förändras och förbättras? Vilka problem löser du för dem? Fokusera på resultat och värde helt enkelt.

Använd en tydlig call to action (CTA)

Yes, nu är vi där igen. Du behöver ta din målgrupp i handen och tala om vad du vill att de ska göra. Därför behöver varje text du skriver uppmana till någon form av handling. Oavsett om det är att investera i ditt erbjudande, anmäla sig till ett nyhetsbrev, registrera sig för ett webinar eller boka en konsultation –  gör det enkelt för din läsare att ta nästa steg.

Var tydlig i din kommunikation

Det kanske bästa tipset av alla: var tydlig. Var tydlig med vad du erbjuder. Var tydlig med vad du kan hjälpa till med. Var tydlig med vad fördelarna för din målgrupp är när de investerar i ditt erbjudande. Det är när du kommunicerar med självförtroende du attraherar. Ödmjukt självförtroende.

Använder du dig aktivt av de här strategierna kommer du att attrahera med dina texter, och du kommer att sälja genom dem. Jag lovar. Om du gör det du ska gör din målgrupp det den ska.

Veckans poddavsnitt

Innan jag avslutar vill jag tipsa dig om veckans poddavsnitt. Min podd heter Skriv dig till framgång och i avsnitt 41 pratar jag om nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Ett otroligt viktigt inslag i soloprenörslivet. Nyhetsbrev, inspirationsmejl eller vad du vill kalla dem är marknadsföring. Rakt ner i brevlådan hos den som själv valt att ta emot dina mejl. Hos den som tycker att du ger värde. Som vill ha dina tips, råd och tjänster. Du förstår vilken guldgruva? Din e-postlista består sannolikt till hundra procent av din målgrupp. Lyssnar gör du här. Om du gillar podden blir jag glad om du skriver en recension i appen där du lyssnar – så att fler får ta del.

Och du, har du en e-postlista idag antar och hoppas jag att du skriver en riktigt härlig sommarhälsning till dem? Vill du skriva ett sommarbrev utöver det vanliga är du välkommen att hänga med på min workshop ”Lyckas med ditt sommarbrev”. Vi ses på Zoom den 18 juni. Efter 90 minuter har du med min hjälp skrivit ditt allra bästa sommarbrev. Redo att skickas till din e-postlista. Och du, med mig skriver du inte mellanmjölk. Du skriver så att du engagerar och blir ihågkommen.

Priset för den här roliga workshopen är bara 495:- vilket är en bråkdel av vad mina workshops kostar. Se det som min sommarpresent till dig. Registrerar dig gör du här. Häng på, det blir kul!

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Vill du skriva snabbare?

Nästa
Nästa

Lyckas med dina nyhetsbrev