Våga vara personlig i dina texter

 

Vad vet dina följare, ditt nätverk och dina potentiella kunder egentligen om dig? Förhoppningsvis vet de precis vad du säljer. Om du är tydlig med det. Och förhoppningsvis har de förstått vilken skillnad du och dina tjänster eller produkter gör för dem. Vad de vinner på att anlita dig.

skriv-personligt-anteckningsbok-filt-mys-jessica-roos-rahmquist
 

Du delar förmodligen med dig massor av din kunskap och din expertis. Och det behöver du så klart göra. Men du kan ta allt en nivå till och faktiskt ge ditt nätverk nya perspektiv och insikter på sina egna smärtpunkter och problem.

Dela med dig av dig

Vi fastnar alla i våra föreställningar och tankar om hur saker och ting är. Och också i hur saker och ting ska lösas. Ibland är det svårt att tänka om och tänka nytt, och att då ge någon ett nytt sätt att se på och ta sig an sina problem är värdeskapande de luxe. Vi ser sällan våra egna föreställningar, för vi är så otroligt inkörda på dem. Att då ge någon nycklar så att personen i fråga kan öppna nya dörrar och därmed möjligheter – är inte det fantastiskt?

Och det gör du genom att dela med dig av dig och dina tankar till dina nätverk. Att våga dela personliga tankar om något du reflekterat över tillsammans med ditt budskap till ditt nätverk ger andra möjligheten att också reflektera och tänka till. Visa att go with the flow inte är din grej om du tänker annorlunda än vad precis alla andra i dina sociala kanaler tänker. Då menar jag inte att du behöver vara någon sorts rebell som tänker tvärtom bara för att, jag menar att du ska våga ifrågasätta gamla sanningar du har av ohejdad vana – och kommunicera ditt ifrågasättande tillsammans med ditt budskap. Kom med något nytt.

Nya perspektiv är värdeskapande

Genom att aktivt börja ifrågasätta dina gamla föreställningar vågar jag lova att du skapar nya. Och dem tycker jag att du ska dela med dig av.  Helt enkelt för att nya perspektiv tillsammans med din kunskap är värdeskapande. Och det är ett sätt att vara personlig på, och på så sätt vinna både tillit och engagemang. Du blir en person som vet vad du pratar om istället för att säga som alla andra säger. För att du inte bara gör. Du tänker, reflekterar och gör på ditt sätt, utifrån din föreställning.

Dina kunskaper och erfarenheter är guld

Om du funderar på vad just du skulle kunna dela med dig av för nytänk så är det bara är att rota i garderoben. Du som jag har säkert gjort grejer i ditt företag som du gjort för att du tror att det är det rätta sättet, det enda sättet. Tills du en dag kom på att du kan göra på ett helt annat sätt. Ett sätt som blev mycket enklare och bättre. Bjud på den erfarenheten och insikten. Det är guld för ditt nätverk.

Vem är du? Ge oss glimtar

Och sen har vi själva du. Människan bakom varumärket. Vem är du? Vad vet ditt nätverk om dig? Vet de i vilken stad du bor? Om du har en hund eller en katt eller något annat djur? Vad du tycker om att göra på fritiden?

Har det här verkligen med ditt varumärke att göra? Måste du skriva inlägg och dela stories om ditt privata jag? Nej, men gärna om ditt personliga. Är du på en resa, varför inte lägga ut en story som skvallrar om en härlig strand eller en intensiv storstad. Du behöver inte grotta ner dig i detaljer, men låt oss få en inblick. Och – koppla det till ditt budskap.

Jag ser att många – inklusive jag själv – emellanåt bjuder på ett inlägg som verkligen berättar om människan bakom och det är toppen. Men låt det inte stanna där. Ge oss fler glimtar. Älskar du hästar låt oss följa med på en ridtur efter jobbet, är du på en superintressant företagarfrukost – låt oss hänga med. Vi vill se vad du gör när du inte är hundra procent fokuserad på din tjänst eller produkt.

Ingen vill jobba med en powermänniska

Vad står du för? Vilka egenskaper har du? Bättre och mindre bra? Våga dela de mindre bra också. Ingen vill jobba med en felfri powermänniska, eller hur. De finns förresten inte ens.

Jag har själv svårt att relatera till människor i mitt nätverk som enbart visar en perfekt fasad och pratar om hur framgångsrika de är. Även de har issues tänker jag. Och issues, gemensamma intressen, värdegrund och så vidare skapar en slags anknytning. Man bondar med vissa och inte alls med andra. Men för att få chansen att bonda med dig behöver då låta din målgrupp lära känna dig.

Exempel på personliga grejer att dela kan vara:

Våga vara personlig i dina texter
  • dina intressen

  • din värdegrund

  • var och hur du bor

  • vad du gillar och inte gillar

  • varför du startade ditt företag

  • vilka misstag (eller lärdomar) du gjort under åren som företagare

  • vilka fallgropar du lätt hamnar i

  • och så vidare – listan kan göras lång

Det här är saker som är personliga, men ändå inte särskilt privata. Jag vet att gränsen för vad som är personligt och vad som är privat är extremt olika för olika människor. Själv har jag inte alls svårt för att dela med mig av mig och mitt liv. Men det betyder inte att jag delar allt. Bara att jag vet var min gräns går.

Ge din målgrupp en chans att bonda med dig

Mina nätverk på sociala kanaler tippar jag har rätt god koll på vad jag gör, vad jag erbjuder men också på hur jag är som människa. Att hjärtat behöver vara med i allt jag gör, vilka som är mina människor, att jag gillar att skriva, träna, läsa, sticka, virka och baka. Att jag är farmorledig på fredagarna, blir galen på olikabehandling och diskriminering och mycket mer.

Och det här är en stor del av mig. Att jag bjuder på det gör att människor i mitt nätverk har chansen att tilltalas inte bara av mina erbjudanden men också av mig som människa. De får helt enkelt en chans att bonda med mig innan de vill anlita mig. När de sedan väljer att anlita mig hör jag ofta saker som:

”Jag har följt dig länge och tycker att du är bra på det du gör. Dessutom verkar du en så genuin, snäll och hjälpsam människa.”

Och där har vi det. De har sett människan Jessica och vet redan att de kommer att trivas i ett samarbete med mig. Att våga vara personlig i dina texter är en win-win du inte ska underskatta.

De som inte tilltalas av människan du, kommer sannolikt aldrig anlita dig. Och det gör ingenting. För ett sådant samarbete skaver. Jag vet inte hur du är men jag ogillar samarbeten som skaver. Sådana har jag haft, och de landar inte väl hos mig. Punkt.

Misstaget jag lärde mig av 

Jag tyckte själv att det var otroligt svårt att vara personlig i början av min företagarresa. För att jag hade en föreställning om att man inte ska vara personlig utan strikt fokuserad på sin business. Helt ärligt tyckte jag inte att den delen av företagandet, grejen med att synas, var särskilt rolig. Då. Men jag var fast i min föreställning. Såg inte ens någon annan möjlighet. Tills jag gjorde ett “misstag”.

Jag råkade publicera en väldigt gullig bild av min väldigt, väldigt gulliga hund på mitt företagsinsta istället för på mitt privata. Det gick fort och fel och jag upptäckte först inte ens vad jag hade gjort. Förrän likes från konton som inte följer mitt privata insta började trilla in. Massor med likes.

Det här var den 10 maj 2020 och mitt övriga flöde var blekt, svartvitt – som om jag inte riktigt ville synas – och plötsligt dök det upp en färgglad bild på en urgullig tvåkilos pyttehund. Så klart att bilden stack ut. Utan att det var meningen.

Säg att jag då hade kanske i snitt femton likes per inlägg medan det här plötsligt hade nästan trettio likes. Inte så många i sig, jag vet, men ändå dubbelt så många som jag brukade ha.

Jag blev alldeles kallsvettig när jag kom på vad jag hade gjort. Herre Gud. Hade jag förstört all tillit till mig och mitt varumärke nu? Det var jag helt säker på. Tills jag såg att jag hade dubblat mina likes och jag förstod att det här var inte så dumt. Uppenbarligen gillade folk att se något som skvallrade om mig. Så jag lät bilden vara kvar.

Sedan dess är jag inte rädd att vara personlig i min roll som soloprenör. Det ger mig så mycket värdefulla relationer. Dessutom blev det plötsligt roligt att ta plats i mina kanaler. Det sociala blev just socialt. Tack pyttehund och “misstag” för det.

Personlig vs privat

Privat är jag inte. Jag nämnde inledningsvis att gränsen mellan att vara privat och personlig är olika för oss alla. Och så är det ju. När jag får frågan ”Hur kan jag skriva personligt utan att vara privat?” brukar jag svara att allt du kan skriva på ett vykort och skicka över hela världen är personligt. Medan det du skriver i din dagbok är privat. Förenklat så klart men tanken ger en känsla som gör att du kan landa i vad som är rätt för dig.

 Idag blev det ett långt inlägg. Tack för att du läst ända hit. En summering kan vara på sin plats:

  • Du har bara att vinna på att vara personlig i dina texter i dina sociala kanaler men också på din hemsida.

  • Dina följare och ditt nätverk känner tillit och igenkänning när du är personlig. De kan relatera till dig som också är en människa och ingen omöjlig ekvation av en superhjälte.

  • Du skapar värdefulla relationer.

  • Du visar att du är unik i dina lösningar.

  • Du ger ett stort mervärde genom att ge din målgrupp nya perspektiv att ta sig an sina smärtpunkter.

  • De som väljer att anlita dig gör det för att du är du, för att de gillar dig.

  • Det blir mycket roligare för dig att nätverka när du är du och inte enbart ett varumärke.

När du skriver texter som säljer så skriver du med självförtroende, du har roligt när du skriver, du vill skriva mer, du hjälper din målgrupp, bygger relation, får fler kunder och säljer mer.

Är du soloprenör och vill ha det just så är medlemstjänsten Skriv dig till framgång för dig. Den 25 januari öppnar jag dörrarna för nya medlemmar så skriv upp dig på väntelistan för att inte missa när det händer. Du är värd en enklare tillvaro och jag och mina medlemmar längtar efter dig. ♡

Mer information och väntelistan hittar du här.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Sätt ditt unika fingeravtryck på din text

Nästa
Nästa

Skriv och attrahera din målgrupp