Så sätter du textens struktur

Ordet ”struktur” väcker känslor. Det märker jag när jag pratar om det. För en del känns struktur fruktansvärt uppstyrt, kreativitetsdödande och tråkigt. För andra innebär struktur att du har möjlighet att vara just kreativ.

Skriv-med-struktur-penna-roos-rahmquist.png
 

Nu pratar jag inte om struktur i ditt skrivande på det sättet att du ska schemalägga dagar och tider där du faktiskt ska skriva. Det är bra på sitt sätt men vad jag menar är är hur du skapar struktur i dina texter. Själva byggandet av dina säljande texter.

Som alltid med text finns inget facit ett facit men i min roll som skrivcoach kan jag ändå se vad som funkar för mig, och också för mina kunder. Jag kan se att struktur är en nyckelkomponent när du vill skriva texter som säljer. Nu pratar jag sociala medier, nyhetsbrev, hemsida, landningssida, säljsida och så vidare. Det vill säga kanaler där du som företagare publicerar dina texter. Där du syns helt enkelt.

Varför är struktur en nyckelkomponent i text

En välstrukturerad text gör det så mycket lättare för din läsare att förstå vad du vill säga med dina texter. Det ökar med andra ord chansen för dig att nå fram till din målgrupp.

Du kan också genom en tydlig struktur framhäva ditt huvudbudskap på ett effektivt sätt, vilket minskar risken för att din läsare tappar bort sig i eventuella sidospår.

När du skriver en säljande text vill du övertyga din läsare om något. Du vill övertyga om att din tjänst eller produkt är så oemotståndligt så att läsaren känner ett behov. Med hjälp av struktur kan du både argumentera och presentera på ett sådant sätt att du övertygar läsaren om värdet i det du erbjuder.

Visst vill du att din läsare enkelt ska ta till sig det du skriver? Hitta informationen de söker? Även här hjälper struktur dig på så vis att en strukturerad text är läsvänlig.

Och så har vi SEO. Sökmotoroptimering. Om du i din text tar för vana att använda rubriker, punktlistor och så vidare underlättar du för sökmotorer att förbättra din synlighet. Och synas behöver du. Det känns som att jag tjatar om synligheten men som soloprenör är det viktigt att din målgrupp vet att du finns. Ju.

sa-satter-du-textens-struktur-roos-rahmquist

Hur bygger du struktur i din text?

Hur du bygger en struktur för en säljande text kan variera, men jag skulle vilja säga att det finns en grundstruktur du kan applicera på dina texter – oavsett vad för texter du skriver. Som journalist sitter strukturen i ryggraden, även om den inte kan följas slaviskt i alla texter.

Titta gärna på en artikel i dagens tidning, med strukturglasögonen på – du kommer upptäcka att den är uppbyggd av rubrik, ingress, brödtext och mellanrubriker. Och det här är själva skelettet till din struktur..

Rubrik

Du behöver börja med en rubrik som på något sätt fångar din läsares intresse. Din rubrik kan locka, provocera, väcka nyfikenhet eller något annat. Det viktiga är du väckt läsarens intresse för att vilja läsa mer. En hook helt enkelt.

Ingress

Sedan kommer vi till ingressen. Skriver du inlägg till sociala medier, nyhetsbrev etc så skriver du sannolikt inte en ingress. Men tänk att första stycket efter din rubrik kan ses som ingress. Eller inledning om du hellre vill kalla det så. Stycket ska berätta mer om vad resten av texten handlar om, utan att avslöja för mycket. Lite trixigt men värt att öva på.

Brödtexten – vad är det ens?

Efter ingress kommer brödtext. Resten av din text. Här ska du presentera fördelarna med ditt erbjudande, gärna med sociala bevis och kanske till och med garantier. Om du till exempel säljer ett preparat för bättre hårkvalitet är det här du kan beskriva resultaten, ”Redan efter tre veckor har ditt hår fått mer lyster” eller liknande. Du har då lovat att om tre veckor mår ditt hår bättre. Som en garanti.

Styckeindela din text

Du behöver styckeindela din text. För läsvänligheten. Tänk att du alltid ska bjuda din läsare på motståndslös läsning. Ingen orkar läsa en text utan stycken. Och läser ingen faller ditt budskap platt.

Glöm inte ”mellisarna”

Då pratar jag inte om mellis du säkert gärna mumsar i dig på eftermiddagen. Jag pratar mellanrubriker. Skriver du en lång text är det bra med mellanrubriker, mellisar. De underlättar väldigt för läsaren att få en överblick och snabbt kunna hitta det hen vill läsa mer om.

För att du ska få det resultat du vill ha med din text behöver du få din läsare att agera. Du behöver någon form av Call to action. Vad beror på vad du är ute efter. Vill du att de anmäler sig till något, kontaktar dig, signar sig eller rent av köper direkt? Då behöver du styra din läsare dig.  

Om du använder en struktur som den jag har berättat om, kan du öka effektiviteten i dina texter och då också öka chanserna att övertyga dina läsare om att agera på det sätt du vill. Du kan naturligtvis behöva anpassa strukturen beroende på målet med texten, vill du sälja, informera eller övertyga? Jag skulle nog ändå säga att strukturen funkar oavsett vad, men innehållet behöver du anpassa.

Skriv dig till framgång

En helt annan sak. I skrivande stund har jag precis öppnat dörrarna till Skriv dig till framgång – medlemstjänsten för dig som vill skriva copy som säljer. Jag välkomnar nya medlemmar mellan 25-28 januari.

Är du redo för ett soloprenörsliv där dina texter säljer åt dig, så att du kan ägna dagarna till det som är ”din grej” – då är Skriv dig till framgång för dig. Läs mer och bli medlem här. Du är efterlängtad.

Föregående
Föregående

Så skriver du text som attraherar

Nästa
Nästa

Sätt ditt unika fingeravtryck på din text