Så skriver du text som attraherar

Hur skriver du egentligen texter som attraherar. Inte vem som helst menar jag, det räcker att du attraherar din målgrupp. Det är dem du vill nå, och dem du behöver nå. Din målgrupp är dina potentiella, eller befintliga, kunder. Dem behöver du vara rädd om.

Diamanter Jessica Roos Rahmquist
 

För att kunna attrahera din målgrupp behöver du lära känna den. Du behöver ha en väldigt god kunskap om din målgrupp. Exakt vad du behöver veta skiljer sig åt beroende på vad det är du säljer. Två saker att ha kännedom om är dock basala och relevanta oavsett vilken business du har:

  • Vem är din målgrupp?
    Ställ dig frågan vem det är du hjälper?
    Är det människor i en specifik bransch, föräldrar, hundägare eller något annat?

  • Vilka utmaningar har din målgrupp?
    Du behöver känna till din målgrupps utmaningar för att kunna presentera din briljanta och attraherande lösning på deras problem.

Utöver de två sakerna, vem är din målgrupp och vilka utmaningar har din målgrupp, kan det vara relevant för dig att ta reda på fler saker om din målgrupp. Till exempel:

  • Ålder?
    Riktar du dig till en viss åldersgrupp är det bra att ringa in den. Du behöver prata och skriva på det sätt som attraherar just den ålderskategorin. Du väljer sannolikt andra ord när du kommunicerar med en artonåring än när du kommunicerar med någon som är 60+.

  • Vad arbetar de med?
    Insikten om yrke ger dig möjlighet att använda dig av branschspecifika ord när du skriver. Ord som ger dig ett försprång genom att du signalerar kompetens. Akta dig dock för att använda branschspecifika ord bara för att . Du behöver förstå ordens innebörd för att på ett snyggt sätt kunna slänga dig med dem.

  • Intressen?
    Beroende på vad du säljer kan det vara intressant att känna till din målgrupps intressen. Är din målgrupp till exempel hundägare så fundera på om det ligger i deras intresse att träna lydnad, agility, jakt eller något annat. Säljer du bilar kan det vara bra att ta reda på om bilen behöver rymma tre bilbarnstolar, två barnvagnar eller ett par golfbagar. Det kan låta som överkurs men oj, vilken fördel du har av att känna till din målgrupps intressen

  • Geografiskt belägenhet

    … kan vara intressant. Också det beroende på vilken bransch du är inom. Erbjuder du till exempel mest lokala event men kan tänka dig att flytta dig inom några mils radie, ja då är det intressant att ta reda på vilka i din målgrupp som faktiskt befinner sig där.

Så skriver du text som attraherar Jessica Roos Rahmquist

Varför behöver du känna din målgrupp?

Är det inte bara att skriva och hoppas att det landar väl hos några av dina mottagare? Jo, visst kan du jobba så. Men det kommer att ta så mycket längre tid att faktiskt nå ut, att nå fler. Och det är ju det du vill, du vill skriva så att du attraherar fler. Av den enkla anledningen att du då säljer mer.

Ju mer du lär känna din målgrupp, desto enklare kan du anpassa dina texter efter deras behov, önskemål och språk.

Om vi tar mig som exempel så riktar jag mig i min roll som skrivcoach, främst till soloföretagare. Jag har identifierat att min målgrupp består till största delen av kvinnor 40+, om än att där finns både yngre och äldre samt ett antal män. Men huvuddelen utgörs av soloföretagare 40+.

Eftersom jag har identifierat dem kan jag när jag skriver relatera till mycket som tilltalar dem. Vi sliter ofta med samma utmaningar – det jag har gått igenom yrkesmässigt som soloföretagare har sannolikt de också. Jag kan vara personlig och hämta glimtar ur min vardag, som sannolikt är relativt lik deras. Vad har det för betydelse då? Jo, att min målgrupp kan relatera till mig och till det jag skriver om, och det skapar relation. Relation är som jag ser det grunden till allt sälj. En god och fin relation.

Eftersom jag har identifierat min målgrupp kan jag också ge relevanta exempel på andra kunder och klienter jag har hjälpt med sina utmaningar – exempel andra i min målgrupp utan problem kan relatera till. Dels blir det i min målgrupps ögon ett kvitto på min expertis, men ger också en slags känslomässig koppling. Kan hon kan jag och så vidare.

Den viktiga rubriken

Det är svårt att prata attraherande texter utan att prata om den viktiga rubriken. När du skriver är rubriken och din texts första meningar avgörande för att fånga din läsares uppmärksamhet. Redan här kan du attrahera. Behöver du attrahera.

När du tänker rubrik, tänk:

  • siffror – ”3 sätt att skriva en lockande rubrik”

  • frågor – “Vill du skriva en lockande rubrik?”

  • problemlösning – “Så skriver du en lockande rubrik?”

  • löfte – “Skriv bättre rubriker med hjälp av min guide”

  • känslor – väck nyfikenhet, provokation, skratt, irritation eller någon annan känsla

Efter rubriken då?

När du har skrivit rubriken. Kan du släppa allt då? Nej, så klart inte. Efter rubriken har du några få meningar på dig att dra med läsaren in i resten av texten. Här finns också knep att ta till om du tycker det är svårt. Du kan till exempel börja med en anekdot, inleda med ett relvant citat, oväntad fun fact, ett kontroversiellt påstående, en retorisk fråga ( då behöver din text följa upp den) och så vidare.

Fler sätt att locka med text  

Det finns så många sätt som du kan skriva texter som attraherar. Idag har jag bara pratat rubrik och inledande meningar – och jag skulle kunna prata/skriva ännu mer om bara det. Men det sparar jag till en annan gång.  Genom att använda dig av de tips och tekniker jag har pratat om idag så kommer du att skapa texter med attraherande rubriker och ingångar. Prova.

Skriv så att du säljer – föreläsning

Vill du fördjupa dig mer i hur du skriver så du säljer är du varmt välkommen att ta del av min kostnadsfria föreläsning. Föreläsningen Skriv så att du säljer är förinspelad och du hittar den här.

Varma hej,

Jessica

Föregående
Föregående

Så kommer du runt skrivkrampen

Nästa
Nästa

Så sätter du textens struktur